Hur står det till med demokratin i Leksands Kommun?

När vi (vänsterpartiet) ställer en interpellation med åtta sakfrågor om Leksand Strand Camping och Stugby AB väljer kommunstyrelsens ordförande att inte svara på frågorna.

Bakgrunden till våra frågor är följande:
I och med att Leksands IF trots garantier om motsatsen inte fick sälja sin ägarandel enligt det ursprungliga avtalet till privata eller andra intressenter, har idag flera privata intressenter kommit in i det bolag som i praktiken äger och styr Leksand Strand Camping och Stugby AB.

Kommunen kan i och med detta ännu mindre, än tidigare, garantera att dess ägarintressen skall bevakas av 90-procentbolaget. Enbart med full insyn från kommunen och dess medborgare – något som Leksands kommun inte har skött på ett godtagbart sätt – kan man garantera leksandsbornas akuta och långsiktiga intressen. Det mesta är dolt för medborgarna när det gäller avtalsskrivningar och protokoll från styrelsemöten.

Vi anser att information om de senaste ägarförändringarna i Leksands Strandbolaget till kommunstyrelsen borde ha skett före och under sammanslagningen. Visserligen äger vi medborgare i kommunen fortfarande 10 procent av Leksand Strand Camping och Stugby AB men i praktiken talar allt för att vi ännu än gång har fått minskat inflytande om vad som händer i området. Information om vad som sker i bolaget ska självfallet vår styrelserepresentant informera om i kommunstyrelsen.

Ingen information har skett och vi anser inte att detta är förenligt med hur en kommun ska skötas. På detta sätt har inte kommunen bevakat medborgarnas intressen utan det lutar mer åt att man gynnar privata intressenter bakom stängda dörrar i kommunen.

Vi vill fortfarande ha svar på våra frågor angående Leksand Strand Camping och Stugby AB. Det är sakfrågor som, exempelvis:
Till vilka folkvalda har kommunens styrelserepresentant i Leksands Strand gett fortlöpande information om sammanslagningen?

Dessa frågor är enkla att svara på. Om inte kommunstyrelsens ordförande har  tillräcklig kunskap/information att svara på dessa frågor så får hon delegera dem till de personer i kommunen som besitter kunskapen. Så borde det vara brukligt att man går tillväga även i Leksands Kommun.
Om medborgarna i Leksand i fortsättningen ska ha tilltro till det politiska systemet så krävs det en fullständig öppenhet om kommunens viktiga affärer. Det gäller inte minst alla händelser kring och avyttringen av Leksands allra viktigaste resurs.