Markanvisning del av Noret 2:27 – Reservation från Vänsterpartiet

Kommunstyrelsen 200929
Ärende 5. Markanvisning del av Noret 2:27

Reservation från Vänsterpartiet

Vänsterpartiet yrkade att inte godkänna markanvisningsavtal mellan Leksands kommun och ICA Fastigheter AB.

– Vänsterpartiet anser och har framfört tidigare att vi inte bör öppna upp för dagligvaruhandel nere vid Limsjöänget. Vi ser inte hur en etablering av ytterligare ett externt köpcentrum i Leksands kommun, med dagligvaruhandel, ska gynna vare sig invånare eller många småföretagares möjligheter till en hållbar utveckling. Vi vet att en flytt av ICA-butik från centrum ner till riksvägen skulle försämra kraftigt för detaljhandeln på Leksands Noret. Vi tror även att det skulle försämra för de butiker som idag finns i Insjöns köpcentrum.

– Vänsterpartiet ställer sig frågande varför majoriteten så ensidigt vill gynna ett enskilt företag på bekostnad av hela centrumutvecklingen i Leksandsnoret.

– En annan viktig fråga är fastställandet av priset i avtalet. Hur kan det sättas utan att man har tagit hänsyn de kostnader som tillkommer kommunen i form av infrastrukturinvesteringar gällande trafik, gång- och cykelväg? Sedan tillkommer även kostnader för att bygga säkert på den gamla soptippen. Kostnader som vi idag inte kan säga hur stora de blir.

– I dessa pandemitider som redan har resulterat i att många detaljhandlare går på knäna samt att kommunens ekonomi redan nästa år riskerar att återigen gå med stora underskott ifrågasätter vi lämpligheten att prioritera stora infrastrukturinvesteringar vid Limsjöänget. Något som kommer att behövas om ICA ska bygga sin butik där.

– En annan viktig fråga är även Posten. Vi tycker inte att det är lämpligt att postservicen flyttas ner till Limsjöänget med ICA-butiken. Den servicen bör stanna i centrum.

– Att i dagens läge då det råder en akut klimatkris satsa på ytterligare ett externt köpcentrum, dit huvuddelen av kunder tar sig med bil anser vi inte överensstämmer med Agenda 2030-målen om en hållbar utveckling.

För Vänsterpartiet,
Inga Westlund