sida

Motioner

Motion gällande pensionärsrabatt på Leksandshallen 2017
Leksand 170824

 

Det har beslutats att pensionärer över 65 år ska få 20 procent rabatt på bad- och gymkort i Leksandshallen från och med den 4 september 2017. Det är jättebra! Leksands kommun vill visa sin strävan i att möjliggöra för pensionärer över 65 år tillfälle att skapa sig en bättre hälsa genom det rabatterade priset. Men, det finns pensionärer som är under 65 år, som inte kommer att få ta del av denna rabatt (för att t.ex skapa sig en bättre hälsa).

 

Det handlar om de pensionärer som oftast är både sjukliga och även ”fattigare” än ålderspensionärerna samt har ett stort behov av ekonomisk möjlighet till bad och gym med pensionärsrabatt. Vi menar dem med hel sjukersättning (100%) som tidigare kallades sjukpensionärer och dem med hel aktivitetsersättning (100%) som tidigare hade helt sjukbidrag. Aktivitetsersättningen gäller för de som är mellan 19 – 29 år och sjukersättning gäller för de som är mellan 30 – 64 år.

 

I bägge fallen måste man ha en hundraprocentig stadigvarande fysisk eller psykisk nedsättning som hindrar en från att arbeta; troligen för all framtid. Det gäller alla arbeten på arbetsmarknaden, även de arbeten som erbjuds till funktionsnedsatta människor s.k skyddade arbeten, arbeten inom daglig verksamhet eller arbeten med lönebidrag.

 

Om du har en hundraprocentig sjukersättning får du 64 procent av den inkomst du skulle ha haft om du hade kunnat fortsätta arbeta. Observera att detta är en skattepliktig inkomst, med en högre skatt än övriga arbetstagare i vårt land.
Beräkningen görs explicit av försäkringskassan. Har du inte arbetat tidigare eller har du jobbat i mindre omfattning får du en s.k garantiersättning vilket är den lägsta ersättningen du kan få i sjukförsäkringen. Den ligger under gränsen för fattigdomsnormen. (Samma beräkningsregler gäller för dem med aktivitetsersättning, vilken övergår till sjukersättning vid 30 års ålder).

 

Varför ska människor med sjuk- och aktivitetsersättning diskrimineras på detta sätt?
Att endast bevilja pensionärer över 65 år denna rabatt blir rätt så motsägelsefullt
särskilt med tanke på att ;
Försäkringskassan utfärdar ”speciella intyg för berättigande till pensionärsrabatt” som dessa personer ska uppvisa tillsammans med sin legitimation och därmed kunna erhålla pensionärsrabatt.

 

Varför ska människor med sjuk- och aktivitetsersättning diskrimineras på detta sätt?
Att endast bevilja pensionärer över 65 år denna rabatt blir rätt så motsägelsefullt
särskilt med tanke på att ;
Försäkringskassan utfärdar ”speciella intyg för berättigande till pensionärsrabatt” som dessa personer ska uppvisa tillsammans med sin legitimation och därmed kunna erhålla pensionärsrabatt.

 

Vänsterpartiet vill
att alla som är ”pensionärer” (19 år och uppåt) med giltigt intyg från Försäkringskassan beviljas pensionärsrabatt på bad- och gymkort i Leksandshallen.
Kajsa Fredholm, Inga Westlund, Saga Vass

 

 Motion om Konsumentvägledning i Leksands kommun

Leksand 170222

Leksands kommun har idag ingen konsumentvägledare.
På internet finns det flera vägar för konsumenter att få kostnadsfri och obe-roende konsumentvägledning. Det finns fyra konsumentbyråer som ger stöd inom områdena energi, telekom, bank och försäkring.

 

Konsumentverket har numera en upplysningstjänst kallad ”Hallå konsument” i samarbete med tolv andra myndigheter. Den ger ett brett och omfattande stöd men är ändå inte heltäckande. Den kan inte ersätta kommunens roll i det praktiskt-personliga stödet till konsumenten som är så viktigt. Tjänsten ”Hallå konsument” ska ses som ett komplement till kommunernas egen konsumentvägledning.

 

En fungerande kommunal konsumentvägledning behövs för att stödja konsum-enter med särskilda behov, exempelvis personer med funktionsnedsättning eller språksvårigheter.
Sverige har idag en växande grupp utsatta och sårbara konsumenter. Vi har nya konsumenter från andra länder som ibland har stora problem med språket och att navigera på den snåriga marknaden. Andelen äldre människor är stor och dessa är extra utsatta och de kan ha svårigheter med att hantera och navigera med ny teknologi.

 

Den kommunala konsumentvägledaren känner och kan den lokala marknaden där konsumenten bor och handlar. Konsumentvägledaren kan sitta ner tillsammans med konsumenten för att ge en personlig och tydlig vägledning.
Konsumenten kan exempelvis ha drabbats av oseriösa telefonförsäljare som har gett svårlösta problem.
Det kan handla om svårtydda och krångliga papper och avtal som konsumenten behöver få mer praktisk och konkret hjälp med, sådant som det inte går att hitta information om eller som det är svårt att resonera om på telefon och mail.

 

Det gäller problem där man måste få en praktiskt, konkret och ”handfast” hjälp av en konsumentvägledare.
Denna typ av personligt stöd kanske man inte heller kan få på annat sätt eftersom man saknar en kunnig närstående eller någon pålitlig och kunnig person i sin omgivning att få hjälp av.
En personlig konsumentrådgivning med praktisk hjälp, är viktig för många av kommunens invånare.
Vänsterpartiet vill
att Leksands kommun ser till att det finns en konsumentvägledare, tillgänglig för kommunens invånare.
Kajsa Fredholm, Inga Westlund, Saga Vass

 

Motion – Inför Vita jobb-modellen i Leksand (tillsammans med socialdemokraterna)

 

Leksands kommun upphandlar årligen tjänster för mycket stora belopp. Genom sina upphandlingar påverkar Leksands kommun villkoren för näringsidkare. Resultatet av ett tilldelningsbeslut kan avgöra om ett företag kan fortsätta utvecklas eller begäras i konkurs. Enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) bör upphandlaren beakta miljöhänsyn och sociala hänsyn. Sverige är dock ett av de länder i EU som är sämst på detta.

 

Den allmänna utvecklingen i tjänsteupphandlingar har varit att pressa priset på upphandlade tjänster. Detta har allt för ofta lett till upphandlingar där det lägsta priset helt har fått avgöra vilka företag som fått de offentliga upphandlingarna.

 

Effekten av den ensidiga inriktningen på det lägsta priset har bidragit till att offentlig upphandling har gynnat oseriösa företag som varken betalar skatt eller erbjuder sina anställda schysta villkor. Något som i sin tur leder till att försvåra redan snedvridna konkurrensförhållanden.
Vår bestämda uppfattning är att offentlig upphandling – förutom att säkra hög kvalitet – också ska gynna seriösa företag och understödja en arbetsmarknad där de anställda erbjuds löner och villkor som överensstämmer med gällande kollektivavtal.

 

För att uppnå detta krävs en tydlig social inriktning på de kommunala upphandlingsbesluten. Vita jobb-modellen gör att offentliga upphandlare kan använda reglerna i LOU för att undvika social dumping och svartarbete.

 

Vita Jobb innebär att den upphandlande myndigheten ställer krav på att huvudentreprenören skall som tillkommande kontraktsvillkor svara för att sociala villkor enligt särskilt utvalda bestämmelser i för arbetet tillämpligt kollektivavtal tillämpas under upphandlingen.
Upphandlaren kräver alltså inte att leverantören skall ha tecknat kollektivavtal eller tillämpa alla kollektivavtalets bestämmelser, endast utvalda delar som är förenliga med upphandlingslagstiftningen möjlighet att kräva sociala villkor vid offentlig upphandling.

 

Avtalet innebär även att leverantören är skyldig att fullgöra sociala skyldigheter såvitt avser skatt sociala avgifter etc under upphandlingen och underkasta sig kontroll av att dessa särskilda villkor följs av särskilda av upphandlaren utsedda kontrollörer.

 

Överträdelse av dessa särskilda villkor ger enligt upphandlingsavtalet upphandlaren rätt att häva avtalet samt kräva skadestånd för avtalsbrott.
För att Leksands kommun inte ska medverka till snedvriden konkurrens och social dumping föreslår jag kommunfullmäktige besluta:
Att sociala hänsyn ska beaktas i kommunens upphandlingar.
Att Vita jobb-modellen arbetas in i kommunens upphandlingspolicy.

 

Leksand 2016-01-22
Viktor Zakrisson Socialdemokraterna
Kajsa Fredholm Vänsterpartiet

 


Motion om avgiftsfri kollektivtrafik
Leksand 150818

 

Ett flertal kommuner har tagit beslut om avgiftsfri kollektivtrafik. Det finns många bra skäl till att låta kollektivtrafiken vara kostnadsfri för alla.

 

Miljöskäl – kostnadsskäl gör att fler lämnar bilen och
åker kollektivt. Minskat utsläpp och vägslitage.

 

Utveckling av landsbygden – när fler åker kollektivt
ökar behovet av fler turer vilket leder till att man kan
bo i ytterområden och ändå ta del av centralortens
utbud av service, handel, kultur, idrott med mera.

 

Ökad tillgänglighet till friluftsliv och naturupplevelser –
möjlighet till minskat bilberoende för personer som lever i Leksands kommun.

 

Genusperspektiv – det finns statistik som visar att det ofta
är mannen som mest använder familjens bil. Med satsning
på kollektivtrafiken gynnar det kvinnors resande.

 

Arbetsmiljöaspekten – när chaufförerna slipper
kontanthantering gynnar det deras arbetsmiljö och de
slipper rånrisk.

 

Ökad attraktionskraft – en väl utbygd och avgiftsfri
kollektivtrafik kan bidra till ökad inflyttning till vår
kommun samt stärka besöksnäringen.

 

Vi vill därför:
Att Leksands kommun utreder förutsättningarna för
avgiftsfri kollektivtrafik inom kommunen.
Utredningen bör belysa, utöver de aspekter som nämns i
motionen, de ekonomiska för- och nackdelar som avgiftsfri
kollektivtrafik skulle innebära.

 

Kajsa Fredholm
Vänsterpartiet

 

Motion om att göra det möjligt för kommunen att servera lokalt producerat kött i den kommunala verksamheten.
Vänsterpartiet föreslår att kommunen köper in betesdjur och upphandlar skötseln av dessa.
Syftet med detta är att kommunen kan få tillgång till eget lokalt producerat kött att använda i sin verksamhet. Det är närproducerat, miljövänligt och hälsosamt för kommunens matgäster.
För mer info hänvisas till en delrapport från LRF och samarbetspartners (däribland Leksands Kommun): Kött till kommunernas kök från marker med kommunala intressen.
https://www.lrf.se/PageFiles/63018/HS%20bete%20Delrapport%20LRF%202013.pdf
Vänsterpartiet Leksand,  2013-08-29

 

MOTION 

Nya bostadsinitiativ i Leksands kommun. motbostad öppnas i nytt fönster.

2013-05-20

Birgit Bååth


 

MOTION ang. Insjöns högstadium

På grund av för kort tid att ta reda på konsekvenser av flytt av Insjöns skolas högstadium till Åkerö skola känner vi i Vänsterpartiet oss tvingade att lämna in följande motion.

Innan beslutet att lägga ner Insjöns högstadium verkställs, vill vi att kommunen gör följande:

1 En beskrivning av de pedagogiska konsekvenserna av vad det innebär att flytta högstadiet i Insjön till Åkerö.

2 En grundlig kostnadsanalys, där alla kostnader och vinster redovisas för båda skolorna.

3 En analys av eventuella ombyggnadsbehov med kostnadskalkyler

4 Plan för hur man planerar undervisningen för barn med särskilda behov.

5 En redovisning av alternativ till nerläggningen av högstadiet i just Insjön

Leksand 20121206

Vänsterpartiet i Leksand

Birgit Bååth


 

MOTION

Vänsterpartiet föreslår att den uppställningsplats/omlastningsplats för yrkestrafik som finns vid Statoil förbättras.

Platsen som finns idag är för liten, har dålig avrinning och är samlokaliserad med återvinningen vilket skapar problem. Ett bra exempel på hur det kan vara är området vid ClasOlsson i Insjön som har plats för både lastbil och släp och har avrinning.

Avrinning med omhändertagande av spillvattnet är viktigt för miljön.

 Leksand 2012-11-22

Vänsterpartiet/Birgit Bååth


 

Motion ang. minst en dygnsöppen toalett i Noret

Vänsterpartiet Leksand vill se minst en dygnsöppen toalett i Noret.

Leksands kommun vill ju bli bättre på tillgänglighet generellt och en sån här satsning ökar

tillgängligheten för många. Inte minst är den viktig för de som handlar i de kvällsöppna affärerna

eller de som av annan anledning vistas på Noret efter kl 19.00 då den allmänna toaletten på torget

stänger.

Leksand 2012-11-05

Vänsterpartiet Leksand

Birgit Bååth


 

Motion från Vänsterpartiet i Leksand om sommarjobb till ungdomar i årskurs 9

Ärendebeskrivning

Vänsterpartiet har lämnat in en motion där man vill att ungdomar som går i
årskurs 9 i Leksands kommun erbjuds tre veckors sommarjobb och att
300.000 kronor avsätts för detta år 2011.

Leksand 2011-03-28
Birgit Båth


 

Motion ang uppförande kod för de företag som kommunen handlar med.

Vi i Vänsterpartiet tror att en etisk uppförandekod för de företag som handlar med Leksands kommun skulle vara till nytta för alla kommuninvånare.

Bakgrund

Varje år köper vi i Sverige, med offentliga medel, varor och tjänster för runt 400 miljarder kronor.
På EU-nivå handlar det om 1000 miljarder euro, eller 14 procent av EU:s samlade bruttonationalprodukt.
Kommuner, landsting och statliga myndigheter och bolag är betydelsefulla ekonomiska aktörer, både här hemma och på den internationella marknaden.

Ekonomin är global och de flesta varor och tjänster produceras idag på en öppen världsmarknad. Den här utvecklingen har lett till ökat välstånd i världen men också till problem.
Företag som bedriver verksamhet i många olika länder kan medvetet eller omedvetet tjäna pengar på ojämlika handelsvillkor och skillnader i lagstiftning och regelverk.

De allra flesta människor håller idag med om att företag inte ska medverka till brott mot mänskliga rättigheter.

Många av Leksands Kommuns inköp sker genom offentlig upphandling. Vi anser att det borde vara självklart att vår kommun i sin upphandling tar hänsyn till frågan om företagens ansvar och själv agerar som en ansvarstagande konsument.
Grunden för kommunens agerande bör vara att man gentemot sina leverantörer kräver respekt för de internationella konventioner och förklaringar som uttrycks i FN:s Global Compact och även ILO:s, den internationella arbetsorganisationens, kärnkonventioner.

Vänsterpartiet föreslår:

Att Leksands kommun fastslår att man i sin offentliga upphandling avser att inte medverka till brott mot deklarationen om de mänskliga rättigheterna och ILO:s kärnkonventioner.

 

Att kommunen i sin upphandlingspolicy formulerar övergripande mål om att alla leverantörer skall respektera ILOs kärnkonventioner genom hela produktionskedjan och upprätthålla en hög etisk standard.

 

Att kommunen utreder hur man bäst arbetar med uppföljning av den nya policyn.

 

Att kommunen som ett första steg mot att genomföra den nya policyn, påbörjar en dialog kring mänskliga och fackliga rättigheter med kommunens leverantörer av livsmedel och arbetskläder.

 

 

För ytterligare info, se bifogad kopia på uppförandekod i Kalmars kommun.

                                                                 Leksand den 13 mars 2012, Vänsterpartiet Leksand

                      Exempel på Kalmars kommuns uppförandekod:

”Uppförandekod för hållbar upphandling inom Kalmar kommun

 

Produkter och tjänster som levereras till Kalmar kommun ska vara framställda under förhållanden som är förenliga med vår uppförandekod. Vi förutsätter att våra leverantörer (avtalspartners) uppfyller tillämplig lagstiftning i tillverknings-landet samt utifrån de internationella konventioner och förklaringar som uttrycks i FN:s Global Compact (se bilaga) respekterar minst följande grundläggande principer:

Mänskliga rättigheter

Rättigheter i arbetslivet

Hälsa och säkerhet på arbetsplatsen

Minimering av miljöpåverkan

Etiska och moraliska affärsregler

 

Mänskliga rättigheter

Leverantören ska respektera FN:s deklarationer om mänskliga rättigheter.

Principer och anställdas rättigheter

Nationell lagstiftning

Lagstiftningen i de länder där leverantören är verksam ska efterlevas och utgör alltid en miniminivå för de anställdas villkor. Ställer nationell lagstiftning högre krav än ILO:s konventioner, eller FN:s deklarationer om mänskliga rättigheter, ska alltid denna ha företräde.

Ingen förekomst av barnarbete (ILO 138 och 182 samt FN:s barnkonvention, artikel 32)

Barnarbete, enligt definitionen i ILO-konventionen, får inte förekomma.

Barn får inte ha tvingats till skadligt arbete som skadar eller hindrar barnets skolgång eller hälsa.

Ingen förekomst av tvångsarbete (ILO 29 och 105)

Att utnyttja någon form av tvångs- eller straffarbete accepteras inte.

Ingen förekomst av diskriminering (ILO 100 och 111)

Diskriminering på grundval av etnisk tillhörighet, kön, religion, socialt ursprung, handikapp, politiska åsikter eller sexuell orientering får inte förekomma.

Löner och arbetstider

Lön ska betalas direkt till den anställde på överenskommen tid och till fullo. Den nationellt lagstadgade minimilönen är lägsta accepterad lönenivå.

Veckoarbetstiden får inte överstiga den lagliga gränsen och övertid ska vara betald.

Föreningsfrihet och organisationsrätt (ILO 87 och 98)

I länder där föreningsrätten är begränsad eller under utveckling, ska leverantören medverka till att anställda får möta företagsledningen för att diskutera löne- och arbetsvillkor utan negativa konsekvenser.

Jämställdhetsarbete

För leverantörer med mer än 20 anställda gäller att denne ska inneha en jämställdhetsplan som uppfyller gällande lagkrav. Leverantören har samma ansvar för att säkerställa och främja jämställdhet i sitt uppdrag som om kommunen själv hade tillhandahållit tjänsten.

Miljö

Leverantören ska ha mål och handlingsplaner för att minska såväl sin energi- och resursförbrukning som sitt avfall och utsläpp till mark, atmosfär och vatten. Kemikalier ska hanteras på ett för människan och naturen säkert sätt.

Hälsa och säkerhet

Arbetsmiljön ska hålla en nivå som överensstämmer med internationella riktlinjer samt det arbetarskydd, den arbetsrätt och det socialförsäkringsskydd som gäller i tillverkningslandet. Anställda ska informeras om de eventuella hälsorisker som arbetet kan medföra. Alla anställda ska ha tillgång till och använda relevant skyddsutrustning.

Etiska och moraliska affärsregler

 

Hög etisk standard

Vi förväntar oss att våra leverantörer uppvisar hög affärsetik, att de följer gällande nationella lagar, och att de inte på något sätt medverkar i korruption, bestickning, bedrägeri eller utpressning. Våra leverantörer får ej ha någon koppling till företag baserade i s.k. ”skatteparadis”.


Genomsynliga affärsrelationer

Våra leverantörer ska varken erbjuda eller ta emot gåvor, betalningar eller andra förmåner som kan vara ägnade att förleda mottagaren att handla mot sin plikt.

Uppföljning

 

Vid förfrågan ska verifikat kunna uppvisas som styrker att kraven efterlevs. Vi förbehåller oss även rätten att själva utföra kontroller.

Genom att leverantören skriver under dokumentet intygas att leverantören, och eventuella underleverantörer, följer de krav som är formulerade i detta dokument.

FÖRETAGETS NAMN……………………………………………..

SIGNATUR…………………………………………………………

NAMNFÖRTYDLIGANDE………………………………………..

DATUM……………………………………………………………..

De tio principerna för FN:s Global Compact

 

Global Compacts tio principer inom områdena mänskliga rättigheter, syssel-sättning, miljö och antikorruption har tillkommit genom allmänt samförstånd och härrör från:

Allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna

Internationella arbetsorganisationens deklaration om grundläggande principer och rättigheter i arbetslivet

Rio-deklarationen om miljö och utveckling

Förenta nationernas konvention mot korruption

Genom Global Compact uppmanas företag att inom sitt område anta, stödja och genomdriva en uppsättning kärnvärderingar inom områdena för mänskliga rättigheter, arbetsnormer, miljö och antikorruption.

Mänskliga rättigheter

Princip 1: Företagen bör stödja och respektera skyddet för internationellt utro-pade mänskliga rättigheter och

Princip 2: se till att de inte är delaktiga i brott mot de mänskliga rättigheterna.

Arbetsnormer

Princip 3: Företagen bör respektera föreningsfriheten och erkänna rätten till kollektivförhandlingar,

Princip 4: eliminering av alla former av tvångsarbete,

Princip 5: ett effektivt avskaffande av barnarbete och

Princip 6: eliminering av diskriminering i arbetslivet.

Miljö

Princip 7: Företagen bör stödja en varsam syn på miljöutmaningar,

Princip 8: ta initiativ för att främja ett större miljöansvar och

Princip 9: uppmuntra till utveckling och spridning av miljövänlig teknik.

Antikorruption

Princip 10: Företagen bör arbeta mot alla former av korruption, inbegripet utpressning och mutor.”


 



Motion ang. ljudinspelning av fullmäktiges sammanträden i Leksands kommun

Vi i Vänsterpartiet vill att fullmäktiges sammanträden ska spelas in och läggas ut på kommunens hemsida så att alla i Leksand som har tillgång till dator kan lyssna på sammanträdena. Det ökar tillgängligheten, demokratin stärks, och fler medborgare får möjlighet att lyssna på de viktiga debatterna.

Som det nu är så kan man ladda ner protokollen från kommunens hemsida men inte få en uppfattning av hur debatten har utspelat sig.

Vi tror att det finns många människor i kommunen som av olika anledningar inte kan komma till plenisalen på kvällen för fullmäktigemötet men som gärna vill ha möjlighet att höra de intressanta debatterna.

Det kan exempelvis vara boende i byarna som inte kan ta sig in till noret på kvällstid eller barnfamiljer som måste vara hemma på kvällen.

Det är lätt att göra en ljudinspelning i t ex mp3-format och lägga ut den, dagen efter mötet, på kommunens hemsida, för nedladdning.

Vänsterpartiet yrkar att Leksands kommun snarast spelar in fullmäktigemöten och publicerar dem för nedladdning via kommunens hemsida.

Leksand den 10 november 2011

Vänsterpartiet Leksand



 Motion ang.  konsumentrådgivare i Leksands kommun

Leksand är den enda kommunen i dalarna som saknar Konsumentrådgivning, vilken faktiskt behövs och är viktig!

Kommuninnevånare har hört av sig efter att dom blivit tillbakavisade och nekad hjälp hos andra kommuner.

Därefter har dom även blivit uppläxade med att ”dom är trötta på att Leksingar ringer och frågar om hjälp ideligen” och att ”Leksands kommun åker snålskjuts på andra och det behöver kommunen få reda på!”

På kommunens hemsida vid rubriken Konsumentrådgivning, finns hänvisningar till andra platser på internet att söka vidare på.

Det finns även tel nr till några andra myndigheter som eventuellt kan svara på specifika frågor, men detta räcker inte!

Alla har inte tillgång till internet och då är konsumentrådgivningen det enda ställe man kan vända sig till.

Leksand behöver en egen Konsumentrådgivning, där man kan få hjälp med:

  1. Brådskande ärenden, typ Jour-telefon på bestämd telefontid
  2. Mottagning för inbokade besök som är mer tidskrävande

 

Det kan finnas ärenden som inte kan vänta, utan att den enskilde drabbas både ekonomiskt och rättsligt i brist på kompetent hjälp.

Därför fyller en välfungerande konsumentrådgivning en mycket viktig roll för kommuninnevånarna.

Vi yrkar att Leksands kommun snarast tillsätter en tjänst för Konsumentrådgivning.

Leksand den 17 mars 2011

Vänsterpartiet Leksand



MOTION ang arvoden i Leksands kommun.

När Leksands kommun för lite mer än ett år sedan beslutade sig för att göra en omorganisation så utsågs en grupp att leda det arbetet. En person från varje parti i Fullmäktige var representerade.

Undertecknad representerade Vänsterpartiet.

När gruppen var färdig med sitt arbete i augusti 2010 så hade vi ett förslag som till största delen verkade bra.

I förslaget fanns inte:

Ersättning till 1: e vice ordförande i Kommunstyrelsen   40 % av KSO

Ersättning till 2: e vice ordförande i kommunstyrelsen 30 % av KSO

Det verkar som att alliansen efter den demokratiska processen tagit egna beslut

och lagt till arvoden.  Detta känns inte bra ur demokrati synpunkt och inte heller moraliskt riktigt.

Vänsterpartiet yrkar:

att alliansens förslag rivs upp och att den demokratiskt tillsatta gruppens förslag ska gälla

Leksand  2011-02-03

Vänsterpartiet



Motion ang. uppmuntran i den kommunala verksamheten

I Leksand delas årligen ut ett pris till företagare i kommunen, vilket skapar en positiv bild av en företagsvänlig kommun. På samma sätt borde eftersträvas uppmärksamhet att Leksands kommun även är offentlighetsvänlig, att också inom den kommunala verksamheten poängteras värdet av kreativa insatser, nyskapande idéer och omsorg om arbetskamrater.

I tidningen Dagens Samhälle 2004:4 skriver Sven-Gunnar Johansson: ”Entreprenör är den som ser och handlar, oavsett var. Kanske mer den som får en vissen förskola att blomma än den som startar den sjuttonde likadana pizzerian”. Det är en tanke som vi vill ta fasta på och något vidareutveckla.

I Leksands kommun finns många kreativa och duktiga personer, något som vi finner böra uppmärksammas och på något sätt honoreras. Ett pris till en person, en grupp, en avdelning, en skolklass etc. som enligt vissa kriterier har lyckats skapa något, lanserat en fruktbar idé eller visat särskild omtanke om arbetskamraterna – på ett eller annat sätt främjat arbetet inom kommunen eller utåt stärkt kommunens ansende – bör, anser vi, uppmärksammas på lämpligt sätt.

Vi är inte ute efter att stifta något i stil med ”Årets Leksing” eller dylikt, utan vårt syfte är att uppmuntra och belöna en långvarig eller en enstaka insats, ett uppslag, en idé, som bidrar till trivsel eller debatt, till något som är positivt för att öka intresset för kommunen, som kan befordra personer att söka tjänster i kommunen osv., kort uttryckt gjort något som är positivt för medborgarna i Leksand.

Vi är medvetna om att det ingalunda är lätt att konstruera enkla och samtidigt oomtvistliga kriterier för ett sådant pris, men vi finner det ha ett värde att söka finna bedömningskriterier till grund för att utse personer, grupper, idéer etc. som gjort sig förtjänta av att visas särskild uppskattning. Kriterierna bör lämpligen vaskas fram av en mindre grupp med representanter för arbetsgivaren, fackliga företrädare och gärna någon utanför den kommunala kretsen, en allmänhetens representant.

Med hänvisning till vad vi här anfört föreslår vi

o                    att kommunfullmäktige utser en mindre arbetsgrupp, som ges uppdraget att närmare penetrera lämpligheten och möjligheten att instifta ett kommunalt brett ”entreprenörspris” med den vida innebörd som vi skisserat,

o                    att gruppen ges uppdraget att konstruera och formulera ett antal bedömningskriterier, samt

o                    att gruppen ges direktiv att, om möjligt, inom ett år från tillsättandet presentera ett förslag.

Leksand den 00 november 2004

Vänsterpartiet                    Fp Liberalerna                    Kristdemokraterna                      Socialdemokraterna

samtliga i Leksand


 

 Motion ang. fortsatt befolkningsökning i Leksands kommun.

Leksands kommun har haft fördelen att under än längre tid ha en ökning av befolkningsmängden vilket ger en stabilare ekonomi. Det finns inget som säger att en större kommun har ekonomiska fördelar, men klart är att en kommun som tappar befolkning får problem med sin ekonomi, för då står kommunen med byggda anläggningar och en organisation som är anpassad för fler medborgare än man har.

Den riktade värvningen till de som har fritidshus och satsningen på reklam i Globen har troligtvis haft en viss positiv inverkan för inflyttningen.

Det är vikigt att inte tappa fart och att alla idéer som bidragit till ökad inflyttning och ökat födelsetal måste tas till vara på ett positivt sätt.

Vi i Vänsterpartiet Leksand tror att ett familjekort till badet på Leksandshallen ger en positiv signal såväl till nyinflyttande som till redan kommunboende familjer. Det kommer inte bara kunna ge en extra skjuts åt befolkningsökningen utan kommer även att skapa ett behov och en vana hos dessa familjer att använda Leksandshallen även efter att årskortet har gått ut. På så vis kan förhoppningsvis även besöksfrekvensen på badet öka.

Med anledning av ovanstående yrkar Vänsterpartiet Leksand att

  • Leksands kommun erbjuder samtliga nyinflyttade familjer att få hämta ut ett årsfamiljeårskort till Leksandshallen under sitt första år i kommunen

 

  • Leksands kommun erbjuder alla familjer som har fått ett nytt barn att hämta ut ett årsfamiljeårskort till Leksandshallen under barnets första levnadsår.

 

Leksand 040213

Leif Erickson

Vänsterpartiet Leksand


 

 Motion ang. ”Snopplöner” åt alla i kommunen

I ett så kallat civiliserat samhälle kan olika lön pga. kön inte accepteras enligt oss i Vänsterpartiet.

År 1918 fick kvinnor rösträtt, trots att ett vist parti på högerkanten motsatte sig det, och nu står lika lön högst upp på önskelistan hos kvinnor enligt en färsk undersökning. Att särskiljas pga. kön vid lika arbete är nu enligt lag mer eller mindre förbjudet fast det fortfarande är vanligt förekommande. Nu är det dags att se till att det jobb som är typiska kvinnojobb uppvärderas och detta genom lika lön som mansjobb med lika kriterier.

Flera kommuner i Sverige har arbetat med så kallade arbetsvärderingar av de olika yrken som finns i den kommunala organisationen och på så sätt försökt att komma åt orättvisorna.

Det är av stor vikt att Leksands kommun som seriös arbetsgivare tar detta på alvar och visar sin vilja att ändra på detta missförhållande. Detta måste vara något som alla kommunmedborgare och kommunanställda håller med om att det är dags att slutgiltigt lösa.

Med anledning av ovanstående yrkar Vänsterpartiet Leksand på att

  • Leksands kommun ser vilka arbetsvärderingar som redan är gjorda i kommuner runt om i landet och tar en diskussion med facket om något liknande här i Leksand
  • Kommunen som arbetsgivare i löneförhandlingar aktivt jobbar för lika lön mellan kvinnojobb och mansjobb.

 

2003 11 30

Leif Erickson

Vänsterpartiet Leksand


 

Motion ang. fortsatt befolkningsökning i Leksands kommun.

Leksands kommun har haft fördelen att under än längre tid haft en ökning av befolkningsmängden vilket ger en stabilare ekonomi. Det finns inget som säger att en större kommun har ekonomiska fördelar men klart är att en kommun som tappar befolkning får problem med sin ekonomi. För då står kommunen med byggda anläggningar och en organisation som är anpassad för fler medborgare än man har.

Födelsetalet i kommunen är nere på en mycket låg nivå även fast viss tendens till ökning kan ses för tillfället.

Den riktade värvningen till de som har fritidshus och satsningen på reklam i Globen har troligtvis haft en viss positiv inverkan för inflyttningen.

Det är vickigt att inte tappa fart och alla idéer som strävar åt ökad inflyttning och ökat födelsetal måste tas till vara på ett positivt sätt.

Med anledning av ovanstående yrkar Vänsterpartiet Leksand att

  • Leksands kommun erbjuder samtliga nyinflyttade familjer att hämta ut ett familjeårskort under sitt första år i kommunen

 

  • Leksands kommun erbjuder alla familjer som har fått ett nytt barn att hämta ut ett familjeårskort under barnets första levnadsår.

 

2003 11 13

Leif Erickson

Vänsterpartiet Leksand


 

Motion ang. Skolans organisation i Leksands kommun

Leksands kommun har under hela 90-talet genomfört en rad omorganisationer av förskole- och skolverksamheten. Detta har varit både påfrestande och frigörande för den kommunala skolan. Det positiva som kan sägas om detta är att kommunen inte varit rädd för att söka efter nya former anpassade efter de krav som ställs på skolan idag.

Detta är också utmärkande för landet i stort. Många olika former av skolförvaltande växer fram i kommuner. Profilskolor av olika slag, föräldrastyrda skolor och friskolor.

I Sollentuna kommun har ett relativt nytt inslag i denna process pågått sedan 1996, den kommunala friskolan (se artikel i Kommunaktuellt 2003-06-23). I korthet kännetecknas verksamheten av att skolan leds av en styrelse där föräldrar har majoritet. I styrelsen ingår också två personalrepresentanter. Rektor är föredragande. Där fattas beslut om ekonomi, miljö, och organisation. De har inga chefer i kommunalhuset utan lyder direkt under kommunfullmäktige. Inköp av materiel och tjänster sköter skolan själv utan bundenhet av kommunala upphandlingsavtal. Pengar, som de på så vis sparar, används för att göra skolan personaltätare.

Fler kommuner (Halmstad, Mora m.fl.) har inspirerats av denna skolform som har kallats ”kommunal friskola” (eller att driva en verksamhet på ”intraprenad”) då skolan har friskolans autonomitet men den kommunala tryggheten i anställning för personalen och utan ekonomiskt vinstintresse som de flesta friskolor har.

I argumentationen för denna skolform har nämnts ökad frihet för verksamheten. På så sätt undviks den tröghet, bundenhet och centralisering som många upplevt i den kommunala skolorganisationen. För att vinna organisatoriskt frirum och vitalisering av skolans verksamhet i en tid av minskade resurser är detta en intressant skolform att pröva.

Vi ser positivt på att kommunfullmäktige tar initiativ till en tema/informationsdag om kommunala friskolors organisation och erfarenheter av detta.

Med anledning av ovanstående yrkar Vänsterpartiet Leksand att:

  • Fullmäktige uppdrar till KS att  undersöka förutsättningarna att  starta kommunal friskola i Leksands Kommun

 

  • Fullmäktige bjuder in företrädare för kommunala friskolor för information om erfarenheter kring denna skolform.

 

Vänsterpartiet Leksands Kommun 2003-11-13

************************************************************

 Motion angående omsorg kvällar och helger

Vid flertalet tillfällen under senare tid har det till kommunen inkommit ett antal ansökningar gällande barnomsorg på kvällar och nätter. Framförallt har ansökningarna skrivits av ensamstående, arbetande förälder som för att kunna fullfölja sina arbetsuppgifter är i behov av barnomsorg vissa nätter i månaden. Bildningsnämnden har konsekvent avslagit dessa ansökningar med anledning av att ”detta inte är någon lagstadgad verksamhet”.

Det är mycket som kommunen gör som inte är lagstadgad verksamhet. När kommunen nu påbörjar byggandet av en träningshall för ishockeyn så gör man det inte för att det är en lagstadgad verksamhet utan därför att det föreligger ett behov av en sådan.

.

De som är i behov av barnomsorg under natten arbetar ofta inom sjukvården. Situationen inom vården när det gäller personaltillsättning är tidvis mycket besvärlig. Det är troligt att fler personer skulle ha möjlighet att arbeta inom vården om ovanstående tjänst kunde tillgodoses.

 

Genom flexibla lösningar på ovanstående behov skulle Leksands kommun inte bara hjälpa fler personer ut till arbetslivet utan även tillföra kommunen som helhet ökad trivsel, en positiv bild av en kommun som bryr sig och i det långa loppet få in skattekronor som skulle kvitta de kostnader denna insats skulle innebära.

Med anledning av ovan framförda tankar yrkar Vänsterpartiet Leksand:

q  att förslag på hur barnomsorg under kvällar och nätter ska kunna genomföras på ett flexibelt och för barnen tillfredställande sätt, skyndsamt tas fram.

q  att förslag om form, kostnads och intäkter presenteras för fullmäktige för ett beslut om genomförande och ev. finansiering.

2003 04 28

Vänsterpartiet Leksand

Leif Erickson


 

Motion ang. mindre antal barn per personal inom barnomsorgen.

Under en tid när ekonomin har sviktat, samtidigt som kommunen har satsat på en mycket framgångsrik gymnasieskola, har det varit barnomsorgen som fått ta den största besparingen. Nu, efter tio års kraftiga nedskärningar, med färre vuxna och fler barn på varje avdelning, mindre resurser för utbildning av personalen och krympande ekonomi för material mm, har kvalitén på verksamheten vid kommunens förskolor sjunkit markant.

Många av barnomsorgens lågavlönade kvinnor- de som fortfarande  jobbar kvar – är utarbetade och problem uppstår ofta vid nyrekrytering. Barnen är de som sist märker den pressade situationen. Personalen försöker att trolla med knäna, för att, trots den omöjliga situationen,  få verksamheten att fungera, men nu är man trött på att trolla och barnen börjar allvarligt känna av stress och personalbrist. Det är inte vettigt att utsätta våra barn för stress redan vid tidig ålder!

Orsa kommun har tagit ett mycket klokt beslut: man har tagit fram en miljon kronor för att

återställa en mer normal nivå på personaltätheten inom barnomsorgen. Kommunledningen har

förstått att det kostar mer pengar att inte avsätta medel, än att satsa nu. Leksands kommun bör inte vara sämre.

Med anledning av detta yrkar Vänsterpartiet Leksand:

– att fullmäktige fattar beslut att kvalitén i barnomsorgen skall höjas genom färre antal barn

per vuxen och ökade resurser inom två år

– att kommunen tar en diskussion med föräldrar, personal och fack om vad som är en rimlig

kvalitétsnivå.

14 aug 2002

Vänsterpartiet Leksand

Leif Erickson

Kopiera länk