Övriga

Förslag till ändringar i budget 2013

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänstern yrkar på följande ändringar i det lagda budgetförslaget:

• Vi vill reservera pengar i budgeten för att kunna erbjuda alla våra ungdomar (i år9 och på gymnasiet) feriejobb. Hela beloppet kommer med största sannolikhet inte att behövas men beredskapen ska finnas.
o – 1000 tkr

• Barnomsorg på obekväma arbetstider är en reform, som redan dröjt för länge. Vi vill införa detta fr.o.m. 2013.
o – 2000 tkr

• Kommunen har länge haft som mål att personaltätheten i våra förskolor ska vara en pedagog på fem barn. För att ta ett steg i den riktningen vill vi lägga resurser på nyrekryteringar under 2013.
o – 1000 tkr

• Nedläggningen av högstadiet på Insjöns skola är en förhastad och ogenomtänkt åtgärd. Vi tror heller inte att den eventuella besparingen skulle bli så stor som det påstås. Vi vill därför ha kvar tre högstadier och låta en fullmäktigeberedning arbeta fram en långsiktig och hållbar strategi för våra skolor.
o – 800 tkr

• Barn- och ungdomskulturen är ett sorgligt eftersatt område i kommunen. Vore det inte för statliga bidrag, skulle vi i princip inte ha någon barn- och ungdomskultur alls att tala om. Vi vill återupprätta Barn- och ungdomskulturgruppen med en egen budget – blygsam i början men ökande med tiden.
o – 200 tkr

• Vi anser att KS konto för strategiska åtgärder ska användas till just strategiska och oförutsedda utgifter. Vi vill därför lämna det oförändrat genom att också lämna hyran för istid m.m. på Tegera Arena oförändrad.
o 0 tkr

• Vi vill avskaffa vårdnadsbidraget.
o 500 tkr

• Leksand är en liten kommun och har därför varken användning för, eller råd med tre kommunalråd, oavsett vad man väljer att kalla dem. Vi vill därför att organisations-utredningens överenskommelse om arvoderade poster i kommunledningen ska gälla fr.o.m. 2013.
o 600 tkr

• Vi anser inte att det är ett självändamål att ha länets lägsta kommunalskatt. Ingenting pekar på att låg kommunalskatt, till skillnad från god vård och omsorg och bra skolor, lockar till inflyttning till kommunen. Vi vill därför höja kommunalskatten med 20 öre.
o 5000 tkr

• Det överskott, som ovanstående åtgärder genererar, vill vi använda till en generell kvalitetshöjning inom äldreomsorgen.

Leksand 2012-11-25
Socialdemokraterna Miljöpartiet Vänstern

TILL REVISORERNA I LEKSANDS KOMMUN

Vänsterpartiet har några saker som vi vill att revisorerna granskar. Med den nya kommunala organisationen har det blivit svårare än förut att få veta vad som händer i Förvaltningarna. I ks kan man få svar på konkreta frågor men punkterna där ordföranden och kommundirektören kan informera kan vara ganska innehållslösa.

A Vi önskar att revisorerna granskar Leksands kommuns policy när det gäller konsulter som hyrs in till kommunens olika förvaltningar. Frågan aktualiserades på kommunstyrelsens möte i oktober då det kom till vår kännedom att Lärande och Stöd har en konsult som psykolog i skolan. På frågan om tjänsten var upphandlad blev svaret NEJ. Det skulle göras senare. Av kommunens inköpspolicy framgår att grundläggande för kommunens upphandlingar är att LOU, lagen om offentlig upphandling ska tillämpas. Huvudregeln i lagen är affärsmässighet, konkurrens och objektivitet.
Den övergripande frågan är om konsultstödet används ändamålsenligt och effektivt. Hur stora är kostnaderna?

1 Vilka är kostnaderna för de olika enheterna och hur går upphandlingen till?

2 Vilka motiv finns för att använda sig av experter? Saknas kompetens i kommunen? Bedöms expertanvändningen vara nödvändig för att skapa relevanta beslutsunderlag?

3 Utvärderas konsultinsatserna?

B Vi vill också veta hur försäljningen av ”Rosens Lada gick till.
1 Vem var säljaren? Vilka köpare var intresserade? Vad var priset?

2 Ställde kommunen något krav på att hyresrätter skulle byggas?

C Vi har också frågor som aktualiserats genom bygget av förskolan Källan som för dagen blir dubbelt så dyr som ”planerat”
1 Hur många byggprojekt har kommunen haft de senaste 5 åren och hur många har dragit över budget?

2 På vilket sätt analyseras orsaken till att byggprojekt blivit dyrare än budgeterat? Hur används den kunskapen för att inte göra om samma misstag vid kommande projekt?

Leksand 2012-11-04

för vänsterpartiet i Leksand
Birgit Bååth ordförande

VERKSAMHETSBERÄTTELSE  2011 FÖR VÄNSTERPARTIET I LEKSAND

2011 har varit ett aktivt år då vi synts mycket i pressen. Vår motion om återinrättande av en tjänst som konsumentrådgivare och interpellationen om relationerna kommunen-LIF, gav bra press. Lena Olssons och Birgit Bååths besök på demensboendet Edshult gav upphov till bra referat i både DD och FK. Vi hamnade mitt i Falukurirens artikelserie om just Edshult. Ett helt mittuppslag om besöket blev för mycket för Vård och Omsorgsutskottets ordförande (c) som skrev ett fult personangrepp som nätkommentar. Resultatet för Edshult verkar bli positivt eftersom personalen vågade säga ifrån om bemanningen. De vårdtyngdsmätningar som sedan gjorts visar att våra det vi sa var helt korrekt.

Tidningarna skriver alltid om de motioner vi skickar till dem. Vill man ha en blänkare om en aktivitet så får man oftast in den. Ingen som läser tidningar kan ha undgått att se att Vänsterpartiet i Leksand lever. Hur når vi de andra? Håkan har hållit hemsidan aktuell och vi har alltid med adressen i annonserna.

Vi har annonserat i Leksandsbladet om några möten me det har inte dykt upp några nya  sympatisörer. Medlemstillströmningen borde ha varit fler än 2. Vi har nu 20 medlemmar varav de flesta vill vara passiva. Hur får vi fler aktiva medlemmar så vi kan ställa upp i nästa val?

Kommunpolitik

Inga Westlund har varit ordinarie ledamot i Ks

Birgit Bååth   ordinarie ledamot Vård och Omsorgsutskottet

Kajsa Fredholm efterträdde Janne Malmberg som ersättare i Lärande och Stöd

De politiska vildarna har inte visat sig men inte heller avsagt sig platserna i Kf

Följande motioner och interpellationer har lämnats till Kommunfullmäktige:

–        Återinrätta tjänsten som konsumentrådgivare. Bifallen 25%

–        Spela in fullmäktigemötena och sända via kommunens hemsida

–        Kommunala arvoden

–        Sommarjobb åt ungdomar 2 motioner

–        Interpellation om de ekonomiska relationerna mellan kommunen och LIF

–        Budgetförslag tillsammans med s och mp

Möten och aktiviteter

Vi har haft 10 grupp/medlemsmöten och 2 styrelsemöten. Några möten har vi ägnat år motionsskrivning och diskussion  om hur vi ska genomföra vårt valprogram. På ett möte informerade kommunens ekonomichef om budgeten 2012.

Årsmötet hölls på Korstäppan. Martin Kjellgren med pianistvän underhöll vid fikat. Mycket trevligt.

I oktober arrangerade vi i samarbete med ABF/Birgitta Berg en kurs i hur man talar och skriver så att media och människor blir intresserade. Alla organisationer var inbjudna men bara Hedemora kom.

I november föreläste Kåre Olsson om Lokal utveckling. Det lockade ett 10-tal deltagare.

Birgit har skrivit en insändare om Allianslogik, dvs att alliansen säger sig vilka värna om de svaga grupperna och därför höjer högkostnadsskydden i sjukvården. Vi skulle kunna skriva många insändare med samma rubrik.

Lena Olssom besökte i november Edshult, som ett led i Vänsterpartiets äldreomsorgskampanj. Som nämnts gavs besöket stort utrymme i tidningarna. Det har bidragit till att stora brister i bemanningen har konstaterats.

Deltagande i kurser och konferenser

Birgit och Charlotte deltog i Distriktets årskonferens

Charlotte och Kajsa deltog i ett seminarium om Framtiden på landsbygden anordnat av Dalavänstern

Ia deltog i Framtidskommissionens seminarium i Örebro

Birgit, Ia och Charlotte åkte till Rättvik för en idé och inspirationsträff

Birgit deltog i uppstarten av äldreomsorgskampanjen i Stockholm

Kajsa, Birgit och Charlotte deltog i Koladagarna i Västerås

Birgit deltog i riksdagsgruppens information om kommunal ekonomi i Stockholm

Inga utsågs till kongressombudsersättare men behövdes inte

Vi har lagt ner mycket pengar och tid på deltagande i seminarier. Det har varit

värt alla kostnader och man undrar varför det bara är Leksand som deltar från Daladistriktet.

Styrelsen har bestått av:

Birgit Bååth ordförande

Inga Westlund  vice ordförande

Charlotte Uhlin  sekreterare

Annmarie Brus-Andersson  kassör

Håkan Tangen  hemsidesansvarig

Ia Didron  medlemsansvarig

Kajsa Fredholm

Leksand 2012-03-22

Birgit Bååth

************************************************************

Svar på Christina Arnessons insändare angående barnomsorgsbristen i Leksand:

Vänsterpartiet i Leksand föreslår en lösning som slår två flugor i en smäll: större trygghet

för våra barn och ett flexibelt kösystem i barnomsorgen.

Leksand ligger på nionde plats bakifrån bland Sveriges 288 kommuner när det gäller antal barn per personal, vilket inte är attraktivt för en kommun som vill vara en  inflyttningskommun. Trycket på barn och personal på barnstugorna är alldeles för stort och har så varit i närmare tio år. Detta är ingen bra och trygg situation varken för barn, föräldrar eller personal. Faran för stress hos barnen ökar samtidigt som utslagningen av personal fortsätter.

Vi bör minska antalet barn på avdelningarna så mycket att det finns en möjlighet att vid akuta

fall ta emot två till tre barn extra. Då först skapas ett flexibelt system som klarar svängningar

i kön. Vi har allt för många gånger hört att ”snart har vi kontroll på barnomsorgskön” eller

”dessa faktorer kunde vi inte förutse”. Därför måste vi skaffa oss ett system som klarar det

oförutsedda och som även ger en trygg miljö på våra barnstugor. Detta kostar pengar och det har inte Leksands kommun som år efter år går back. Vissa omprioriteringar som mindre pengar till nya parker, ny isstadion eller konstmuseum är möjliga, men det löser tyvärr inte hela problemet.

Vi i Vänsterpartiet är ärliga och ser ingen annan lösning än en sista skattehöjning till den nivå

som vi har föreslagit de senaste tio åren: alltså ytterligare 20 öre på kommunalskatten. Detta skulle för en familj med 30.000 i månadslön innebära en ökad skattekostnad på ca 500 kronor per månad vilket kan vara kännbart för vissa, men alternativet är troligtvis värre.

Skattehöjningen skulle ge kommunen det handlingsutrymme som behövs och skulle också få budgeten i balans. Vi skulle få en ännu attraktivare kommun med trygg barnomsorg till alla som behöver, fler händer i vården, fler vuxna i skolan mm.

Och tänk er, vi skulle fortfarande ha en av de lägsta skatterna i länet.

9 sep 2002

Vänsterpartiet Leksand

Leif Erickson

************************************************************

Remissvar Gällande utarbetat förslag och beskrivning av startandet av Norets förskolor AB.

Vänsterpartiet står för visionen om en offentlig förskola/skola med en mångfald, pedagogisk förnyelse och ett stort inflytande för elever, personal och föräldrar. Förskolan/skolan skall vara demokratiskt styrd så att vi kan garantera alla barn en likvärdig utbildning oavsett var man bor eller vad man har råd med.

Vår politiska ståndpunkt är att Förskola/skola skall drivas av offentlig förvaltning som garanterar demokratisk kontinuitet. Det offentliga förvaltandet borde vara både resursstarkt, flexibelt och ge personal stort inflytande och förtroende. Om detta inte sker, så kommer personal som är missnöjda eller inte får det frirum de behöver för att utveckla verksamheten att söka sig andra former för sin verksamhet. Detta är förståeligt men  innebär då en indirekt kritik mot det offentliga förvaltandet.

Därför föreslår vänsterpartiet i Leksand att en utvärdering görs av varför en bolagsform initierats av erkänt duktiga pedagoger. I utvärderingen skall syftet vara att få ett svar på frågan om, och i så fall på vilket sätt den kommunala organisationen inte varit tillfredsställande för initiativtagarna till Norets förskolor AB.

Vänsterpartiet ställer sig alltså inte positiv till bildandet av Norets förskolor AB men yrkar istället på en självkritisk utvärdering av kommunens förvaltande som tydligen inte gett det frirum och stöd som borde varit självklart.

Görs detta är vi övertygade om att hela kommunens förskoleverksamhet skulle stå som vinnare.

Leksand 020822

Vänsterpartiet Leksand