Till revisorerna i Leksands kommun

Vänsterpartiet har några saker som vi vill att revisorerna granskar. Med den nya kommunala organisationen har det blivit svårare än förut att få veta vad som händer i Förvaltningarna. I ks kan man få svar på konkreta frågor men punkterna där ordföranden och kommundirektören kan informera kan vara ganska innehållslösa.

A) Vi önskar att revisorerna granskar Leksands kommuns policy när det gäller konsulter som hyrs in till kommunens olika förvaltningar. Frågan aktualiserades på kommunstyrelsens möte i oktober då det kom till vår kännedom att Lärande och Stöd har en konsult som psykolog i skolan. På frågan om tjänsten var upphandlad blev svaret NEJ. Det skulle göras senare. Av kommunens inköpspolicy framgår att grundläggande för kommunens upphandlingar är att LOU, lagen om offentlig upphandling ska tillämpas. Huvudregeln i lagen är affärsmässighet, konkurrens och objektivitet.

Den övergripande frågan är om konsultstödet används ändamålsenligt och effektivt. Hur stora är kostnaderna?

1 Vilka är kostnaderna för de olika enheterna och hur går upphandlingen till?

2 Vilka motiv finns för att använda sig av experter? Saknas kompetens i kommunen? Bedöms expertanvändningen vara nödvändig för att skapa relevanta beslutsunderlag?

3 Utvärderas konsultinsatserna?

B) Vi vill också veta hur försäljningen av ”Rosens Lada gick till.
1 Vem var säljaren? Vilka köpare var intresserade? Vad var priset?

2 Ställde kommunen något krav på att hyresrätter skulle byggas?

C) Vi har också frågor som aktualiserats genom bygget av förskolan Källan som för dagen blir dubbelt så dyr som ”planerat”
1 Hur många byggprojekt har kommunen haft de senaste 5 åren och hur många har dragit över budget?

2 På vilket sätt analyseras orsaken till att byggprojekt blivit dyrare än budgeterat? Hur används den kunskapen för att inte göra om samma misstag vid kommande projekt?

Leksand 2012-11-04

för vänsterpartiet i Leksand