Vänsterpartiet i Leksand vill utveckla kommunen

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i Leksand vill utveckla kommunen för att nå Visionens mål om att bli 18000 invånare. Det är ett ambitiöst mål och vi måste alla vara öppna för att hitta breda lösningar för att nå målet.

Att vara många kommuninvånare har i sig inget egenvärde. Men är vi många så blir vi fler som bidrar med skattemedel till vår gemensamma välfärd. För att bli många så måste vi också vara en attraktiv kommun som är lockande för människor att bosätta sig i. Då kan vi inte fortsätta på den inslagna vägen med nedskärningar inom välfärden. Vi måste också prioritera byggandet av hyreslägenheter, byggda av det allmännyttiga bostadsbolaget.

Vi föreslår därför att vi förstärker kommunens inkomster med en ökning av skattesatsen. Vi vill med dessa nya resurser ta bort de ospecificerade sparbeting som finns i förvaltningens förslag till budget.
Leksands kommun behöver vara en attraktiv arbetsgivare och därför måste arbetet prioriteras med att erbjuda alla anställda heltidstjänster. Vi måste också komma till rätta med utnyttjandet av osäkra anställningar, kommunen måste föregå som ett gott exempel och erbjuda sina anställda trygga anställningar med löner som går att leva på.

Vi väljer att prioritera kommunens personal i ett första steg på kommunens förskolor och förbättra personaltätheten. Vi vill införa barnomsorg på obekväm arbetstid och erbjuda feriearbete till kommunens niondeklassare och de som går i första årskurs på gymnasiet.
Med anledning av ovanstående föreslår vi kommunfullmäktige besluta:

Att fastställa skattesatsen för Leksands kommun för 2015 till 22,79
Att för åren 2015-2017 anta ett tillfälligt lägre avkastningsmål på 2% av skatter och bidrag.
Att uppdra till förvaltningen att återkomma med förslag för att öka personaltätheten i kommunens förskolor. Finansiering till detta finns i föreslagen skattehöjning
Att inrätta förskoleverksamhet på obekväm arbetstid. Till detta anslås 4 miljoner kronor.
Att vårdnadsbidraget avskaffas.
Att eventuella effekter av ett eventuellt koncernbolag inte tas med i budget innan beslut är fattat.
Att uppdra till förvaltningen att återkomma med förslag om hur den föreslagna skattehöjningen kan användas för att stärka kärnverksamheterna.
Att det föreslagna ospecificerade sparbetinget under perioden 2016-2017 tas bort.
Att ge Leksands ridklubb bidrag med 1,5 mkr för 2015 och arbeta in tidigare inriktningsbeslut om stöd till Leksands ridklubb och Insjöns ridklubb för 2016 i kommande budget.
Att anslå medel till teckenspråkstolkning av fullmäktiges sammanträden.
Att bevilja Siljansnäs skidklubb medel om 75 000 kronor.
Att i övriga delar anta förvaltningens mål och budget för 2015-2017