artikel

Motion om Konsumentvägledning i Leksands kommun

Leksand 170222
Leksands kommun har idag ingen konsumentvägledare.
På internet finns det flera vägar för konsumenter att få kostnadsfri och obe-roende konsumentvägledning. Det finns fyra konsumentbyråer som ger stöd inom områdena energi, telekom, bank och försäkring.

Konsumentverket har numera en upplysningstjänst kallad ”Hallå konsument” i samarbete med tolv andra myndigheter. Den ger ett brett och omfattande stöd men är ändå inte heltäckande. Den kan inte ersätta kommunens roll i det praktiskt-personliga stödet till konsumenten som är så viktigt. Tjänsten ”Hallå konsument” ska ses som ett komplement till kommunernas egen konsumentvägledning.

En fungerande kommunal konsumentvägledning behövs för att stödja konsum-enter med särskilda behov, exempelvis personer med funktionsnedsättning eller språksvårigheter.
Sverige har idag en växande grupp utsatta och sårbara konsumenter. Vi har nya konsumenter från andra länder som ibland har stora problem med språket och att navigera på den snåriga marknaden. Andelen äldre människor är stor och dessa är extra utsatta och de kan ha svårigheter med att hantera och navigera med ny teknologi.

Den kommunala konsumentvägledaren känner och kan den lokala marknaden där konsumenten bor och handlar. Konsumentvägledaren kan sitta ner tillsammans med konsumenten för att ge en personlig och tydlig vägledning.
Konsumenten kan exempelvis ha drabbats av oseriösa telefonförsäljare som har gett svårlösta problem.
Det kan handla om svårtydda och krångliga papper och avtal som konsumenten behöver få mer praktisk och konkret hjälp med, sådant som det inte går att hitta information om eller som det är svårt att resonera om på telefon och mail.

Det gäller problem där man måste få en praktiskt, konkret och ”handfast” hjälp av en konsumentvägledare.
Denna typ av personligt stöd kanske man inte heller kan få på annat sätt eftersom man saknar en kunnig närstående eller någon pålitlig och kunnig person i sin omgivning att få hjälp av.
En personlig konsumentrådgivning med praktisk hjälp, är viktig för många av kommunens invånare.
Vänsterpartiet vill
att Leksands kommun ser till att det finns en konsumentvägledare, tillgänglig för kommunens invånare.

Kajsa Fredholm, Inga Westlund, Saga Vass

Kopiera länk