Lena Ihlar, Leksand, Vänsterpartiets Dalakandidat till EU-valet.

Förra sommaren gav oroande signaler om vad som är på gång. Det brann rejält i skogarna i Älvdalen och Malung. Svår torka och värmebölja gjorde att skörden minskade för många jordbrukare i länet. Många tvingades slakta sina köttdjur i förtid. Röklukten från bränderna spred sig över Dalarna.

Klimatförändringarna är på riktigt. Det upplever vi alla nu. Hur kommer sommaren att bli i år?

Den vilda naturen och vår biologiska mångfald är nödvändig för allas vår överlevnad. Nu ser vi rapporter om att läget är akut. En miljon djurarter närmar sig utrotning, enligt en internationell studie som nyligen publicerats. Tanken är ofattbar och skrämmande.

Vi i Vänsterpartiet tar klimatproblemen på allvar. Vi kräver att riksdag och regering utlyser ett nödläge för klimatet. Hotet är globalt och åtgärder för lösningar måste till på såväl lokal, nationell, som EU-nivå. Det behövs ett nytt europeiskt samarbete som sätter människor och klimat före marknadsintressen.

I ett jämlikt samhälle, där människor litar på att alla gör sin beskärda del, ökar chansen att alla deltar i den nödvändiga omställningen till ett hållbart samhälle. Men det är de rikaste som genom sin makt och sitt sätt att leva orsakar störst klimatutsläpp.

En rättvis klimatpolitik gör att de som förorenar mest också ska betala mest – inte de som redan drabbas hårt av åtstramningar och ökande klyftor. När en större andel av ekonomin går till gemensamma investeringar istället för att betala rikas lyxkonsumtion, blir det enklare att minska utsläppen.
Det är bara genom vänsterpolitik som omställningen kan bli hållbar och rättvis. Vi kallar det för klimaträttvisa.

Vänsterpartiet föreslår bland annat att:

– Kraftigt höja klimatambitionerna med bindande regler och mål där de rika betalar mest.

– Inrätta en europeisk investeringsbank för gröna näringar. Det behövs ekonomiska muskler för att klara omställningen till ett fossilfritt samhälle. Den kan stödja allt från SSAB i Borlänges projekt för fossilfritt stål, till potatisbonden som vill ställa om till ett hållbart jordbruk.

– Nya bilar som drivs med fossila bränslen inte ska säljas i EU efter 2025. Samtidigt är det viktigt att vi som bor på landsbygden, utan tillgång till fungerande kollektivtrafik inte drabbas. Vänsterpartiet föreslår nationellt att reseavdraget ändras till förmån för landsbygden.

– Ökad och förbättrad tågtrafik i hela Europa.

– Införa progressiv flygskatt i alla EU-länder. De som flyger mest ska betala mest. Pengarna ska gå direkt till medlemsländerna, som där kan investeras i bättre tågtrafik.

Vänsterpartiet har den bästa politiken i miljö- och klimatfrågor, både i EU-parlamentet och här hemma i Sverige, enligt de flesta granskningar som gjorts.
Den 26 maj är det viktigare än någonsin att vi alla går och röstar i EU-valet. Rösta för ett Europa för alla, inte bara för storföretagen och de rikaste. Rösta för att rädda klimatet på vår enda planet. Lägg din röst på Vänsterpartiet.

Lena Ihlar, Vänsterpartiets Dalakandidat till EU-valet.
Kajsa Fredholm, ordf Vänsterpartiet Leksand