V överklagar Länsstyrelsens beslut.

Vänsterpartiet i Leksand överklagar Länsstyrelsens beslut som tillåter att man ska bygga en livsmedelshall på en den gamla soptippen intill Natura 2000-området Limsjön.
”Vi anser att ”Natura 2000-området” Limsjön är en viktig plats inte bara för fågellivet utan även för alla kommuninnevånare och besökare. Att få utnämningen Natura 2000 är ju ett tecken på att området är unikt och därför värt att skydda och bevara.”

Till
Mark- och miljödomstolen

Leksand den 27.5.2019
Att: Länsstyrelsen Dalarna
791 84 FALUN

Överklagande av Länsstyrelsens beslut:

Dnr: 521-6912-2019 gällande Natura 2000-området Limsjön i Leksand
Vänsterpartiet Leksand, vill med denna skrivelse överklaga ett av Länsstyrelsen den 7.5.2019 fattat beslut med Dnr: 521-6912-2019 som godkänner att Leksands kommun och med dem olika exploatörer förbereder olika markarbeten i syfte att tillåta och underlätta byggandet av en livsmedelshall på det aktuella området.

Vi anser att beslutet är felaktigt sett utifrån dels lagstiftningen enligt Miljöbalken, men även enligt kommunallagen KL – 2 kap. 8 § 2 st, och dels de faktiska förhållandena i det aktuella markområdet. Vi anser att Länsstyrelsen istället borde avslagit Leksands kommuns begäran att få utföra markarbeten i omedelbar närhet till Natura 2000-området Limsjön.

Med utgångspunkt utifrån den miljökonsekvensbeskrivning som konsultföretaget WSP tagit fram, gör vi bedömningen att en ytterligare exploatering på det aktuella området, utgör en risk för det skyddade ”natura 2000-området”.
WSP, menar själva i sin utredning att risk för skadlig miljöpåverkan inte kan uteslutas. Utöver detta så anser vi att MKB´n brister i grundlighet och inbjuder till frikostiga tolkningar av innehållet.
Vi anser att man från WSP´s håll försöker bagatellisera riskerna, och faran med de föroreningar som finns i jorden och dess eventuella påverkan på natura 2000-området vid byggnation.
Länsstyrelsen verkar göra en liknande bedömning som vi, då ett omfattande åtgärdsprogram utgör villkoret för bifallet enligt ert beslut.
Vänsterpartiet hade hellre sett att Länsstyrelsen inte vilat på hanen härvidlag, och istället avslagit kommunens ansökan.
Vi anser det problematiskt att miljötillsynen skulle skötas av en avdelning under samma sektor som även är beställare. De förberedande saneringsarbetena på området, och de fortlöpande kontrollinsatserna skulle dessutom tynga en redan ansträngd kommunekonomi, och i slutändan skattebetalarna.

Vänsterpartiet i Leksand
Kajsa Fredholm