Motion: Samverkan kan utveckla Djurabygden!

Leksand 2019-06-10

Motion: Samverkan kan utveckla Djurabygden!

Nyligen beslutade kommunfullmäktige med knapp majoritet att lägga ned Djura skola, från höstterminen 2019 kommer ingen undervisning att bedrivas vid Djura skola. Detta är resultat av många års utredningar.
Genom att gång efter annan utreda Djura skola har man från Leksands kommuns sida låtit skolan dö ”sotdöden”. Att utsätta en skola för så många utredningar skadar tilltron till skolan. Det har i sin tur lett till att fler och fler föräldrar velat förekomma ett nedläggningsbeslut och aktivt valt bort Djura som skola för sina barn.

Djura skola är ett typexempel på vad som händer när en agenda drivs som inte är politiskt beslutad. Viljan att stänga skolan från förvaltningen har varit illa dold. Det kan konstateras när man i den senaste utredningen alldeles för lättvindigt avfärdar samverkan med Gagnefs kommun med några ynka rader.
Vi tre partier tror på Djurabygden och att det är fullt möjligt att bedriva högkvalitativ undervisning vid Djura skola! Vi tror också att det vore positivt för såväl Leksands som Gagnefs kommuner att få till stånd ett långsiktigt samarbete över kommungränsen kring grundskolan. Det skulle göra oss mindre känsliga för kommande svängningar i elevunderlaget.
Samverkan är vägen framåt! Det här skulle kunna bidra till Djurabygdens utveckling och skapa stabila förutsättning för låg- och mellanstadieverksamhet i vår södra kommundel och Gagnefs norra.
Mot bakgrund av ovanstående yrkar vi:
Att förvaltningen ges i uppdrag att upphandla en extern konsult för att djupgående utreda förutsättningarna till en långsiktig skolsamverkan med Gagnes kommun.

_______________ _______________ _______________
Viktor Zakrisson Jimmy Karlsson Inga Westlund
Gruppledare (S) Gruppledare (BP) Gruppledare (V)