Åk buss för en tia om dagen

Debattartikel i DT av Kajsa Fredholm 4 augusti 2021

DEBATT: Öka resandet i länets kollektivtrafik – sänk biljettpriserna

Vad drömmer du? Jag drömmer om att kunna åka buss i Dalarna för en tia om dagen. Miljardärer drömmer om bosättningar på Mars och testkör rymdraketer medan vi andra får hantera klimatförändringarnas konsekvenser här på jorden.

”Att ett lågt biljettpris ökar resandet vet vi fungerar. Ju lägre pris, desto fler som reser”, skriver Kajsa Fredholm (V).

Minns du sommaren 2018 då röken låg tung över stora delar av Dalarna på grund av torkan som ledde till skogsbränderna? Känslan av obehag höll i sig länge. I sommar ser vi hur extremväder slår till i Tyskland och Belgien med skyfall och översvämningar som raserar hus och liv för många människor. Värmerekord på nästan 50 grader i Kanada och översvämningar i Kina. Forskare är överraskade över det som nu sker vid en grads uppvärmning av planeten. Man säger att det är uppvärmningen av Arktis som troligtvis bidrar till de ihållande värmeböljorna och skyfallen. Och att vi kommer vara tvungna att vänja oss vid det här i takt med att temperaturhöjningen fortsätter.

I Dalarna oroas vi av att den enorma dammen i Trängslet kanske inte kan stå pall om vi drabbas av extrema skyfall. Åtgärder krävs nu bums för att minska utsläppen av fossila växthusgaser.

Ett strå till stacken som Region Dalarna behöver dra är att öka resandet i länets kollektivtrafik då coronapandemin har gjort att resandet med buss och tåg i Dalarna har minskat. För att kunna öka det igen så föreslår Vänsterpartiet en sänkning av biljettpriserna med Dalatrafik. Det borde kosta en tia om dagen att ta bussen/tåget till jobbet eller skolan. Det fiffiga med vårt förslag är att du löser ett årskort för 3660 kronor men betalar månadsvis. Det blir 305 kronor i månaden.

Som en jämförelse kostar ett länskort för en 20-25 åring idag 1040 kronor i månaden, 10400 kronor för hela året. Det är ett högt pris som inte kommer få fler att resa mer.

Att ett lågt biljettpris ökar resandet vet vi fungerar. Ju lägre pris, desto fler som reser. Avesta kommun ökade resandet med 250 procent under åtta år av avgiftsfri kollektivtrafik. Tyvärr så beslutade den styrande majoriteten Dalasamverkan (Mp, C, M, Kd, L, Dsp) i Region Dalarna att stoppa den i slutet på förra året.

Vi i Vänsterpartiet menar att med den metod vi nu föreslår, så kan det samtidigt som vi sänker biljettpriserna, leda till en behövlig och regelbunden intäktsökning för Dalatrafik. Många fler av länets invånare kommer att få råd att köpa ett årskort och åka kollektivt. Det innebär även en möjlighet att kunna vidareutveckla busstrafiken på landsbygden med tätare turer, mindre fordon och nya linjer där det behövs.

Nu är det upp till övriga partier i Region Dalarna att haka på vårt förslag. Gör man inte det så skulle jag vilja veta, som resenär, vilka förslag man har för att öka resandet med kollektivtrafiken när pandemin lättar. Alla partier säger ju att vi behöver bli av med fossila växthusgaser så snabbt som möjligt.

Kajsa Fredholm, Vänsterpartiet Dalarna