Motion: Dags att förbättra förskola och grundskolans ledning- och styrningsorganisation

Dags att förbättra förskola och grundskolans ledning- och styrningsorganisation.

I nuvarande läge finns ingen strukturerad arbetsordning för en kommunikativ styrkedja utifrån Skolverkets direktiv för dialog mellan beslutsfattare och verksamhetsansvariga.

I vår lilla kommun är tjänstemannaledningen indelad i tre led: rektor, avd chef och skolchef. Det är som om man upprättat vattentäta skott mellan beslutsfattare och verksamhetsansvariga rektorer. Vid samtal med personal inom förskola och skola påtalar man att ”ni fattar en massa beslut men ni har ju ingen aning om hur vi jobbar”.

Enligt Skolverkets undersökningar är det tydligt att framgångsrika skolkommuner har väl utvecklade kommunikations- och uppföljningssystem i en styrkedja. Denna sammanhållande kedja sträcker sig från beslutsfattande politiker till förskolans och skolans personal.

Skolverket har kritiserat Leksands kommun angående avsaknad av kommunikation mellan beslutsfattande utskott och verksamhetsansvariga rektorer och deras verksamheter. Kritiken har även tydliggjorts i skrivelse från rektorer och i personalenkäter från förskolor och grundskolor.

I Utbildningsutskottet har det också framkommit en tydlig frustration från ledamöter om att ”vara steget efter” när det gäller bl a budgetöverskridande eller organisationsförändringar som lett till överraskande komplikationer, ett tydligt exempel är flytt av åk 7-9 från Åkerö skola till Sammilsdalsskolan

Skolverket anger i sina direktiv:

”Styrkedjan som ska säkra kvalitet”

”En fungerande styrkedja på lokal nivå är en nödvändig förutsättning för att nå de nationella målen för skolan”

”För att styrkedjan ska fungera måste huvudmannen, rektorer och lärare ta ansvar för att deras delar fungerar, men också för att skapa och stärka det som håller samman kedjan. En kedja består av personer, men främst åtgärder som måste genomföras på olika nivåer från huvudmannens strategiska arbete till lärarens insatser i klassen”

Vänsterpartiet yrkar:

-att utreda om Utbildningsutskottets ansvarsområde har den optimalt mest effektiva och kostnadsmässigt bästa styr- och ledningsorganisationen, för att efterleva alla lagar och förordningar som gäller för Huvudman med verksamhets- och arbetsmiljöansvar.

-att ge t ex Högskolan Dalarna i uppdrag om att utföra denna utredning och på detta sätt utöka samverkan med Högskolan Dalarna.

Yvonne Ineteg,