Motion om odling på kommunal mark

Bakgrund: Intresset för och behovet av egen odling har på senare tid ökat markant. Många är de positiva effekterna, förutom det uppenbara i att odlandet ger egna, lokala grönsaker och/eller vackra växter som även gynnar pollinerande insekter.

Egen odling är hälsosamt på många sätt och har en dokumenterat särskilt gynnsam effekt mot stressrelaterade tillstånd. Att odla tillsammans med andra människor uppmuntrar dessutom såväl sociala gemenskaper som integration och sammanhållning runt en kreativ mötesplats. Mycket glädje odlas, samtidigt som salladen och löken sås och skördas.

Lokal odling bidrar till ökad grad av självförsörjning av livsmedel, vilket har visat sig behövas i tider av kris när försörjningen av någon orsak brister.
Närodlat är betydelsefullt för den biologiska mångfalden och för ett hållbart samhälle. Det ger mervärden på många skilda sätt.
Odlandet kan användas i många olika sammanhang; för bättre hälsa, för social gemenskap, för utbildning.

Stadsodling innebär att medborgarna får möjlighet att odla tillsammans på gemensam, kommunal mark. Särskilt gynnas då medborgare som saknar egen mark eller annan möjlighet att odla. Många kommuner i Sverige använder idag en del av den gemensamma marken till odlingslotter för sina medborgare.

Med denna motion föreslår vi att Leksands kommun undersöker möjligheten att upplåta en del av kommunens mark till odlingslotter för sina medborgare. Behovet av odlingslotter är störst där flest flerfamiljsfastigheter finns, vilket i vår kommun betyder Leksands Noret.
När lämplig mark avsatts för projektet, bör kommunen även stå för igångsättning, att initiera och kommunicera projektet tills dess en förening bildats som kan ansvara för den fortsatta verksamheten.
Om projektet visar sig lyckosamt, kan med fördel mark senare upplåtas för odlingslotter även i kommunens övriga delar.

Vänsterpartiet föreslår kommunfullmäktige besluta:

Att starta projekt för odling på kommunal mark i Leksands Noret. Alla invånare i Leksands kommun ska här ges möjlighet att odla. Om projektet visar sig lyckat ska samma sak utföras i övriga kommundelar.

Att undersöka möjligheten att upplåta mark till odlingslotter i Leksands Noret.

Att upplåta mark till medborgarna för gemensam odling.

Att ansvara för igångsättning av projektet genom att initiera bildandet av en odlarförening.

Att upprätta riktlinjer för hur brukandet av kommunens mark i sammanhanget ska hanteras.

För Vänsterpartiet i Leksand, oktober 2021:
Inga Westlund, Yvonne Ineteg, Markus Kummu, Kajsa Fredholm