Reservation: Ärende 5, Antalet ledamöter i fullmäktige och kommunstyrelsen

Reservation från Vänsterpartiet, kommunstyrelse Leksand, 211108

Ärende 5, Antalet ledamöter i fullmäktige och kommunstyrelsen

Vänsterpartiet reserverar sig mot fullmäktiges beslut till förmån för vårt eget avslagsyrkande.
Vänsterpartiet anser att fullmäktiges antal ledamöter ska vara samma antal som idag, 49 ledamöter. Vi ser inte att det skulle ligga någon ”effektiviseringsvinst” i att minska på antalet ledamöter till 41.

Tvärtom ser vi en minskning av Leksands kommuninvånares möjlighet till demokratiskt inflytande med att minska på antalet fullmäktigeledamöter. Det finns inte heller några ekonomiska skäl till att göra förändringen. Att ha som skäl att minska på antalet fullmäktigeledamöter för att andra kommuner har gjort det, håller inte.

Vi borde snarare vara stolta och se oss som ett demokratiskt föredöme att ha en så god representation av fritidspolitiker i fullmäktige. Låt oss behålla det.

Vänsterpartiet anser även att om vi ska diskutera genomgripande förändringar i den politiska organisationen borde vi i kommunen snarare lyfta frågan om att återgå till att ha nämnder istället för utskott. Det tror vi skulle gynna det politiska ansvarstagandet och underlätta arbetet i organisationen väsentligt.

Vänsterpartiet Leksand
Gm Inga Westlund