Valberedningens förslag till listor är klara

Den 20 mars 2022 kommer Vänsterpartiet Dalarna hålla valkonferens i Ludvika. Då ska distriktets listor till riksdag och regionfullmäktige fastställas. Valberedningen gick tidigt i höstas ut med en nomineringsuppmaning till partiföreningar och medlemmar om att de ville få in nomineringar på lämpliga kandidater. Över hundra nomineringar har inkommit och valberedningen har sedan början av december arbetat med att ta fram ett förslag som de tror att partimedlemmarna kan ställa sig bakom. Valberedningen utgörs av Maja Gilbert Westholm, Conny Hansson, Pia Aronsson och Lena Olsson.

Valberedningens motivering
Valberedningen för Vänsterpartiet Dalarna har nu avslutat sitt nomineringsarbete och som första namn på riksdagslistan nominerar vi Kajsa Fredholm från Leksand. Kajsa har är ledamot i Regionfullmäktige och sitter också i den Regionala utvecklingsnämnden, hon är ledamot i Vänsterpartiets distriktsstyrelse och har också ett antal uppdrag i sin lokala partiförening. Dessutom sitter hon i Vänsterpartiets partistyrelse. Hon åtnjuter ett stort förtroende bland partimedlemmar i länet och har nominerats av både partiföreningar och enskilda medlemmar.

Som första namn på Regionlistan nominerar vi Patrik Liljeglöd Falun. Patrik är för närvarande gruppledare för Vänsterpartiet i Falun och är mycket aktiv i den kommunala politiken. Han har också varit ordförande för Vänsterpartiets distriktsstyrelse och har därmed en god kännedom om det politiska läget i länet. Han har nominerats av flera partiföreningar och ett stort antal medlemmar från många partiföreningar.

Valberedningens förslag i sin helhet

Riksdag

22-Jan Larsson, Ludvika
23-Nall Annelie Bringås, Ludvika