Motion om avgiftsfri kulturskola

Leksands kommuns Kulturskola har ett mycket gott rykte och är en stor tillgång för kommunens kulturliv. För att få en likvärdig tillgång till denna och för att uppfylla Kulturpropositionens mål vill Vänsterpartiet att den ska vara avgiftsfri så att fler elever kan delta.

I kulturpropositionen våren 2018 finns ett mål:

• Mål att främja en jämlik och tillgänglig kulturskola av hög kvalitet.

Baserat på detta mål gjordes en kartläggning av musikskolans elevers socioekonomiska bakgrund och geografiska hemvist.

Utbildningsutskottet delgavs en redovisning av denna utredning den 191216. Där framkom att en tydlig fördelning av elever som deltog i musikskolan var elever där föräldrar har en god inkomst och elever till föräldrar med låg inkomst valde bort musikskolan för sina barn.

I Leksands kommun har den styrande borgerliga alliansen beslutat att en relativt hög avgift per år och elev ska utgå för att få tillgång till musikskolan.

En familj med flera barn och med låg inkomst har inte möjlighet att låta sina barn delta. Det innebär att många av kommunens talangfulla barn och ungdomar utestängs från att utveckla sina förmågor. Det är heller ingen tvekan om att beslutet om denna avgift ökar segregationen av barn och ungdomars levnadsvillkor.

Vänsterpartiet yrkar:
Att Leksands Kulturskola ska vara avgiftsfri