VÄGFRÅGAN – GÖR OM OCH GÖR RÄTT!

Vi i Vänsterpartiet har från starten i den sk “vägfrågan” varit tydliga med att vi anser att kommunen bör stå för investeringar och skötsel av vägarna. För oss är det en rättvisefråga. Vill man att det ska vara “Lätt att leva i Leksand” ska det gälla även om man bor i en av våra många fina byar.
Alldeles för många frågor och oklarheter, både av teknisk och ekonomisk karaktär har uppkommit hos dem som nu berörs av kommunens beslut. Kostnader för förrättningar, det skick vägarna är i, har bland mycket annat, skapat problem och motvilja att följa kommunens krav att ingå i samfälligheter för vägarnas skötsel.
Vänsterpartiet lade en motion/förslag till kommunfullmäktige i höstas där vi förslår en annan lösning. Vi vill att en utredning görs för att ta reda på vad det skulle kosta kommunen dvs skattekollektivet, om kommunen har hand om investeringar och skötsel av de enskilda vägarna.
Det ska då jämföras med den kostnad som nu uppstår för berörda invånare med nuvarande förslag.
Denna utredning kan då ligga till grund för att kunna ompröva beslutet om överförande av de enskilda vägarna till vägföreningar.
Om kommunen har det övergripande ansvaret finns det både ekonomiska som andra fördelar, anser vi. Det skulle innebära en sammanlagt lägre kostnad än det förslag som nu ställer till så mycket bekymmer för många invånare i Leksand.
Så här löd vårt förslag:
– Gör en paus av överlämnandet av de enskilda vägarna.
– Utred vad det skulle kosta kommunen och vägföreningarna att låta vägföreningarna ombesörja/handha skötseln.
– Utred vad det kommer att kosta kommunen om skattekollektivet skall stå för investeringar samt skötsel av vägarna.
– Att alternativet, att kommunen övertar och fortsätter ta ansvar för vägarnas skötsel och investeringsbehov, efter en redovisad utredning i kommunfullmäktige, ställs mot den ordning som nu är gällande.