Nu är våra insamlade skrivelser för ”Centrala Siljansnäs” till Lantmäteriet inskickade.

Peo Nordlöf

Nu är våra insamlade skrivelser för ”Centrala Siljansnäs” till Lantmäteriet inskickade och mottagna. Har även fått bekräftelse från Leksands kommun att vår skrivelse är mottagen där. Nu väntar vi på en reaktion och att förrättningen avslutas av Lantmäteriet eller att kommunens ansökan dras tillbaka.

Igår 7/9 var jag och Åke Arvidsson från Hallen, våra representanter på ett möte som Hedby (utanför Djura) hade kallat till för byar som har uttryckt samma ståndpunkter som vi i Vägfrågan. Vi Siljansnäsbor fick gratulationer från Insjön och flera Leksands byar för att vi så tydligt sagt ifrån.

Byarna planerar någon form av gemensamt utspel/presskonferens inte minst för att gjuta mod i de byar som ännu inte blivit kallade till sin förrättning och för att sätta lite press på våra politiker från alla partier att få till en omröstning i fullmäktige för att få stopp på förrättningarna. Detaljerna för när byarna kommer med sitt gemensamma utspel är inte klara så vi återkommer när vi vet. Innehållsmässigt är det samma argument mot GA som vi diskuterat här i Näs.

Hedby byalag hade begärt ut handlingar från Lantmäteriet (LM) hur det hela ser ut utifrån LM perspektiv. De har 41 stycken förrättningar utifrån kommunens ansökan varav 21 bland annat vår ”Centrala Siljansnäs” är pågående och 20 är avslutade. Bland de avslutade är det minst 6 stycken där det inte blir GA.

HITTILLS HAR LANTMÄTERIET (LM) UPPARBETADE KOSTNADER PÅ 10,6 MILJONER KRONOR PGA DERAS FÖRRÄTTNINGSUPPDRAG FRÅN KOMMUNEN! VÅRA SKATTEPENGAR ELLER VÄGAVGIFTER I SJÖN!

Några nedslag 2023-08-24 som kan vara intressanta:
Alvik avslutat och LM har fakturerat 417.133 kr till Alviksborna.

Björken LM fakturerat 269.281 kr till Björken (Björken är överklagad)

Hedby (Brändan) Inställd av LM eftersom fastighetsägarna sagt NEJ 374.978 kr fakturerat till kommunen

Höbby samma som Hedby och kommunen får betala 122.588 kr

Insjön Återkallad av Leksands kommun efter deras namninsamling. Kommunen får betala 1.181.652 kronor.

Kamgårdarna Inställd av LM på grund av att fastighetsägarna sagt NEJ. Kommunen får betala 173.823 kr.

Rönnäs har ett krav på 454.170 kr som väntar på dom.

Ullvi Återkallad av Leksands kommun som får betala 65.725 kr.

Centrala Siljansnäs (Hallen, Backbyn, Näsbyggebyn o Almo) LM har en upparbetad kostnad på 173.525 KR. (Det får kommunen betala när vi får stopp på förrättningen).

Mon upparbetad kostnad på 58.100 kr

Tasbäck o Gassarvet som har tackat Nej, upparbetad kostnad på 155.768 kr.

Tibble har en upparbetad kostnad på 285.060 kr från LM som väntar på dom.