Vår reservation till fullmäktige i ärende effektiviseringar.

Kommunfullmäktige Leksand 200921

Ärende 8. Rapportering avseende förslag på effektiviseringar inom den politiska organisationen.
Reservation från Vänsterpartiet:

Vi anser att frågan om att effektivisera den politiska organisationen kan vara motiverad men ser flera problem med presidiets utredning och förslag.

Vad det gäller ekonomiska effektiviseringar så har vi varit tydliga med och även förslagit i vår budget att vi borde återgå till förra mandatperiodens arvodesreglemente. Det skulle innebära en besparing på ca 1,3 milj kr. Något som skulle räcka till att åter öppna t ex den nedlagda byskolan i Djura.

Vad det gäller förslaget att minska antalet fullmäktigeledamöter så ställer vi oss frågande varför man på det här sättet vill försämra det demokratiska inflytandet. Det saknas i förslaget resonemang från ett medborgarperspektiv. Vi ska väl inte effektivisera bort det demokratiska inflytandet? Här anser vi att utredningen är ofullständig.

Vi borde tvärtom bara stolta att vi har ett fullmäktige med 49 ledamöter.
Kommunen är stor geografiskt, vi har över 90 byar med året runt boende. Vi satsar på att växa i invånarantal. Vänsterpartiet finner ingen anledning att minska på antalet ledamöter i fullmäktige.

Kajsa Fredholm
Vänsterpartiet Leksand