Motion om paus i vägfrågan samt utredning av alternativ framåt

Bakgrund:
Vänsterpartiet har i ”Vägfrågan” varit konsekventa i vår analys, att kommunen skall stå för investeringar och skötsel av vägarna. Det finns en rättviseaspekt i detta som för oss inte går att kringgå. Vill man ha en kommun där det skall vara ”lätt att leva”, skall detta gälla även om man inte bor i tätorten, utan i exempelvis en by.

Många frågor och oklarheter av teknisk karaktär har uppkommit hos de som berörs av kommunens beslut. Kostnader för förrättningar, de skick vägarna är i, har bland mycket annat, på sina håll skapat en motvilja att inordna sig kravet att ingå i samfälligheter för vägarnas skötsel.
Vänsterpartiet vill att en utredning gällande kostnaderna för vad det skulle kosta kommunen, skattekollektivet, samt vad det kommer att kosta för vägföreningarna, att sköta
skötsel och investeringar av vägarna genomförs.

Denna utredning skall ligga till grund för möjligheten att kunna ompröva beslutet om överförandet av de enskilda vägarna till vägföreningar. Möjligheten att kunna, om kommunen har ett övergripande ansvar, rikta insatser, samverka och prioritera är uppenbar. Och det till en för kommunen sammantaget lägre total kostnad än den nu beslutade ordningen.

Vi tycker det verkar orimligt att saknaden av överskådlighet skulle innebära en effektivisering. Vi vill se en alternativ lösning där kommunen tar sitt ansvar, för hela Leksand.

Vänsterpartiet föreslår kommunfullmäktige besluta:

-Att göra en paus av överlämnandet av de enskilda vägarna.

-.Att utreda vad det kommer att kosta kommunen och vägföreningarna att låta vägföreningarna ombesörja/handha skötseln.

-Att utreda vad det kommer att kosta kommunen, om skattekollektivet skall stå för investeringar samt skötsel av vägarna.

-Att alternativet, att kommunen övertar och fortsätter ta ansvar för vägarnas skötsel och investeringsbehov, efter en redovisad utredning i kommunfullmäktige, ställs mot den ordning som nu är gällande.

Vänsterpartiet Leksand 211126,
Markus Kummu.