Upp till bevis om höjd pension. Debattartikel av Kajsa Fredholm

Upp till bevis om höjd pension

Drygt hälften av alla kvinnor som går i pension idag får garantipension. I Dalarna är hela 25 procent av befolkningen över 65 år. Dagens pensionssystem är underfinansierat, pengarna räcker inte till.

Vänsterpartiet har arbetat länge för att höja de lägsta pensionerna i Sverige och att reformera pensionssystemet så att den som går i pension får en anständig inkomst att kunna leva på.

Vi är glada över att kunna presentera förbättringar för de sämst ställda pensionärerna och att ett konkret förslag nu är på plats. Att få till en höjning av pensionerna för denna grupp var Vänsterpartiets krav för att släppa fram Magdalena Andersson som statsminister.

Regeringen accepterade Vänsterpartiets krav och vi är nu överens om att alla de pensionärer som jobbat och slitit ska få en bättre ålderdom. Det handlar om rättvisa för dem som har byggt vårt land.

Nu är det klart hur många som kommer att omfattas av det garantitillägg som Vänsterpartiet har förhandlat fram. Det gäller drygt en miljon pensionärer och i genomsnitt blir det en höjning på över 750 kronor i månaden. Runt en halv miljon får maxbeloppet på 1 000 kronor.

Snart ska riksdagen rösta om förslaget. Kommer Centerpartiet hålla sitt löfte om att göra pensionerna tryggare och mer jämställda? Är Sverigedemokraternas löfte om höjd garantipension bara tomt prat när det kommer till handling? Det kommer att visa sig till våren.

Den här reformen betyder mycket för väldigt många som har jobbat och slitit hela sitt liv. Nu kan fler pensionärer få pengar kvar i slutet av månaden. I dag lever omkring 300 000 pensionärer i Sverige med låg ekonomisk standard. Det är en skamligt hög siffra, den högsta i Norden. Så kan vi inte ha det.

För oss i Vänsterpartiet var det viktigt att börja med en förbättring för de sämst ställda pensionärerna. Men det räcker inte. Vi måste även höja inkomstpensionerna. Det är något som Vänsterpartiet kommer att fortsätta arbeta för.

Kajsa Fredholm, Vänsterpartiet. 2022-02-14