sida

Interpellationer

 

Interpellation 2016-01-21

Får alla barn del av förstärkt underhållsstöd?

Barnfattigdomen i Sverige har länge debatterats. Det har dock gjorts alldeles för lite för att komma tillrätta med detta problem.
Ensamstående föräldrar, varav en majoritet är kvinnor, är en av de grupper som har halkat efter mest ekonomiskt under de senaste åren.
En viktig åtgärd för motverka barnfattigdom är att höja underhållsstödet för ensamstående föräldrar. Vänsterpartiet har i en uppgörelse med regeringen fått igenom en höjning med 300 kr per barn och månad. Höjningen trädde i kraft 1 september 2015.
För många barn och deras föräldrar innebär detta ett mycket välkommet tillskott till en ansträngd ekonomi.
För Vänsterpartiet är det viktigt att denna satsning kommer alla barn till del. De barnfamiljer som har det allra svårast ekonomiskt är de som lever på ekonomiskt bistånd.
Med anledning av detta vill jag ställa följande fråga till Ulrika Liljeberg:
– Får även de barn vars förälder mottager ekonomiskt bistånd från kommunen, ta del av höjningen av underhållsstödet?

 

Kajsa Fredholm
Vänsterpartiet

 

 

Interpellation 2013-04-17

Angående den senaste ”Leksands Strand-affären”, sammangåendet av Leksands Strand
och Sommarland känner vi oro över hur kommunens intressen har bevakats.

Kommunen äger 10 procent av aktierna i Leksands Strand och borde sådeles ha insyn i bolaget och
kanske även en sk cornerposition. En av kommunens och kanske även Siljans finaste
badstränder ligger inom området.

Så här skrev DT, 13-03-19:

”Anledningen till att dotterbolagen Leksand sommarland och Leksand strand går ihop i
stället för att det ena bolaget köper det andra är enligt Mats Nobelius helt enkelt för att ingen var
beredd att sälja sina andelar.

– Båda parter vet att vi sitter på en guldgruva som ger vinst år efter år. Men
konkurrenssituationen som hade tagit form skadade båda verksamheterna. Ett exempel är
att när både Leksand strand och Leksand sommarland startar restaurang så får vi hälften så
många besökare än om vi samarbetar.

Det ligger i bägge bolagens intresse att gå ihop.

Varken Mats Nobelius eller Nils-Erik Johansson vill kommentera hur aktieägandet i det nya
bolaget kommer att fördelas. Men de bekräftar att ingen enskild person äger mer än hälften
av aktierna och att ägandet är jämt fördelat mellan dotterbolagen. Leksands kommun
behåller sin andel på 10 procent i Leksand strand.”

Vi ställer därför följande frågor till kommunstyrelsens ordförande Ulrika Liljeberg och
utskottet för samhällsbyggnads ordförande Anne-Lie Stenberg:

1. Frågor om hur kommunen agerat före och under sammanslagningen av Leksands
Strand och Sommarland:

a) Till vilka folkvalda har kommunens styrelserepresentant i Leksands Strand, gett
fortlöpande information om sammanslagningen?

b) Vilka folkvalda har gett kommunens styrelserepresentant i Leksands Strand direktiv om
hur han ska agera i styrelsen angående sammanslagningen?

c) Vilka synpunkter har kommunens representant i förhandlingarna fört fram när det gäller
att garantera leksandsbornas tillgång till stränder och allmänna vistelseområden kring
badplatsen?

d) I vilket av kommunens beslutande organ, har ett ev beslut eller direktiv förankrats
angående sammanslagningen?

e) Vilka skriftliga handlingar om affären har Leksands kommun tagit del av innan beslutet
fattades?

f) Deltog kommunens företrädare i styrelsen i något beslut?

2. Frågor om hur kommunens fortsatta engagemang i Leksands Strand och den nya
sammanslagningen ser ut:

a) Vilka formella och reella möjligheter har Leksands kommun kvar när det gäller att
påverka områdets framtida utveckling och de aktuella bolagens agerande och beslut?

b) När skall de nya ägarförhållandena diskuteras och beslutas på en extra eller ordinarie
bolagsstämma?

Vänsterpartiet


 

 

Interpellation till kommunalrådet, KS ordförande Ulrika Liljeberg,

 Med anledning av att LIF är så starkt beroende av kommunens stöd för sin fortsatta  överlevnad:

 ”Rekonstruktionsförslaget går i korthet ut på att 2011-2012 ska LIF:s ekonomi vara i balans. Målet  är att ta sig tillbaka till elitserien inom fem år med i huvudsak juniorspelare från bygden och med  fingertoppskänsliga värvningar. Med ägandet av Tegera arena, besparingar på fem miljoner, nya  sponsorer som tillför två tre miljoner och bankens löfte om amorteringsfrihet i fem år ska det gå.

 Aspemo hoppas på följande av kommunen:

 – Under en övergångstid, fem år, skjuta till en miljon per år.

 – Räntegaranti på hela arenans lån i fem års tid, bara en procents räntehöjning gör arenan som  nu går jämt upp till en förlustaffär.

 – Swedbank beviljar amorteringsfrihet under fem år men då måste kommunen förlänga   hyresavtalet med fem år till 2035.”

 – Garanterar LIF:s investeringsplan på 3,5 miljoner på en betongplatta så att man får ned  energikostnaden för isläggningen.”

 

Frågor:

a) Vilka ekonomiska och andra konsekvenser får dessa åtaganden, kortsiktigt och även långsiktigt, för kommunen?

b) Vilka garantier/säkerheter har Leksands IF gett kommunen och i vilken form, annat än ett löfte  om att ta sig tillbaka till elitserien?

 

Leksand 2011 03 04

Vänsterpartiet, Leksand


 

  Interpellation till kommunalrådet, KS ordförande Bo Pettersson ang. förseningen av ”Ungdomens hus”, G:a brandstation.

Vad prioriteras i Leksands Kommun?

Möjligheten för ungdomar, som inte sysslar med idrott, att på sin fritid att syssla med det som för dem betyder meningsfullhet, kamratskap, skapande och fostran, under något sånär liknande förhållanden som de idrottande, är i vår kommun mycket dålig. De ungdomar som har velat skapa bättre förutsättningar för icke idrottande ungdom har kämpat i åratal och blivit vuxna och nya har tagit vid.

Vad prioriteras i Leksands Kommun?

När nu ett beslut till slut har värkts fram om att även dessa ungdomar skall få en del av kakan och en lokal skall byggas så blir det igen den idrottande sidan som får företräde.

Byggnationen av ishall får all kraft och uppmärksamhet och ”Ungdomens hus” glöms bort.

Det är inte roligt att behöva ställa idrottande mot kulturell verksamhet eller ”Ungdomens hus” mot B-ishall, men ibland blir prioriteringarna så uppenbara.

Med anledning av ovanstående vill Vänsterpartiet Leksand ställa följande frågor:

  • Vad prioriteras i Leksands kommun när det gäller ungdomsfrågor?
  • Har anbudsförfarandet och arbetet med projektering kring ”Ungdomens hus” sköts på samma sätt och med samma prioritet som tex ishallen?
  • När kommer invigningen av den färdigbyggda ”Ungdomens hus” bli av?

2003 10 30

Leif Erickson

Vänsterpartiet Leksand


 

 Interpellation till kommunstyrelsens ordförande ang. skälig lön.

Med anledning av den debatt som sker i landet om vad som är en ”skälig lön” för tex. en undersköterska inom offentlig sektor som har över tio års arbetserfarenhet är vi i Vänsterpartiet Leksand nyfikna på vad kommunalrådet anser är en skälig lön och hur kommunalrådet i övrigt värderar alla de som jobbar för kommunen.

Vi är självklart också intresserade av hur övriga partier i fullmäktige ställer sig i frågan och har därför ställt frågan som en interpellation för att ge dem chansen att yttra sig.

2003-03-28

Vänsterpartiet Leksand

Leif Erickson


 

 Interpellation till kommunstyrelsens ordförande ang. sommarjobb för kommunens ungdom.

Vänsterpartiet Leksand lämnade in en motion till fullmäktige 020229 där vi yrkade på att även Leksands kommun skulle ställa upp med sommarjobb åt de ungdomar som har det svårt att få jobb under sommaren.

Till svar fick vi att kommunen skulle se över hur det kan genomföras.

Vänsterpartiet är nu mycket nyfikna på hur det ser ut till sommaren.

q Hur många jobb kan kommunen ställa upp med?

q Hur skall dessa jobb fördelas?

q Hur många veckor kan det bli tal om per ungdom?

q Hur mycket sattsar Leksands kommun på sommarjobb jämfört med övriga grannkommuner?

2003 03 09

Vänsterpartiet Leksand

Leif Erickson


 

 Interpellation till kommunstyrelsens ordförande ang. framflyttning av ombyggnation av Gamla brandstationen.

För snart tre år sedan var undertecknad nere vid Cayen för att hjälpa musikaktiva ungdomar att ordningsställa en replokal i ett av garagen. Då fick vi plötsligt veta att Cayen inte längre var aktuell som lokal för ungdomen, utan att satsningen skulle ske vid G:a brandstationen. Vi hade lyckats skaffa fram tillräkligt med pengar (inte från kommunen) för att skapa drägliga och säkra förhållanden för en replokal, men i ett läge där inte Cayen längre skulle vara aktuell avbröt vi satsningen. Vi hoppades och trodde, i vår enfald, att problemet med mer eller mindre obefintliga möjligheter för musikintresserad ungdom att utöva sitt brinnande intresse nu skulle vara löst.

Till saken hör också att hela projektet Cayen höll på att krackelera pga. kommunens ovilja och seghet att gå in och stötta kreativa ungdomar.

En hel generation ungdomar har nu sett hur tiden har runnit iväg och flera av de som hoppades för tre till sex år sedan är inte längre ungdomar eller har lagt av med musiken.

Nu har någon i kommunen tagit ett beslut att musikintresserad ungdom ytterligare får stå tillbaka för andra intressen och ombyggnationen av G:a brandstationen skjuts på framtiden

Vänsterpartiet Leksand vill ställa följande frågor:

  • Vem tog beslutet att skjuta ombyggnationen av G:a brandstationen på framtiden?

På vika grunder togs detta beslut?

  • Vad har kommunalrådet att säga till alla dessa ungdomar som under så många år har känt sig lurade och svikna av kommunen?

2003 03 15

Vänsterpartiet Leksand

Leif Erickson

Kopiera länk